70-talet

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 20 juli 2020, 10:17

Denna gång blev sluttrycket 75 bar, hade kunnat trycka mer men det skulle inte göra någon skillnad
Bildshort term goal time frame
Här ser vi uppsättningen med Port-O-Powern, lämpligt att man har en balja under som fångar eventuellt vattenläckage, fick man inte leka med vatten som liten så tar man igen det mångfalt som vuxen.. :biggrin:
Bild
Kröken isär sågad, nu ska bara se om den passar innan jag går vidare och snyggar till den, passar den inte så är det bara tillbaks till ritbordet.. :wink:
Bild
Eftersom jag troligtvis inte kommer att få tag i en gengasböj på 30mm så testar jag med att trycka ut en istället, kommer förmodligen inte att gå beroende på alltför snäva vinklar, men provar man inte så vet man inte..
Bild
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 23 juli 2020, 10:49

Gengasböjar från 80-talet, tyvärr för stora
Bildhow many times do you feed a betta fish
Bild
I brist på rätt storlek så får man prova själv
Bild
Med en något snäv startvinkel blev resultatet som nedan
Bild
Blåste upp böjen till 69,7 bar innan svetsen i innerböjen gav upp.
[url=https://postimages.org/]Bild[/url
Bild]
Provar med mindre startvinkel och längre skänklar så att dom inte stör plåtutvecklingen.
Bild
Skippade avluftningshålet denna gång, bumerangen uppblåst med luft till drygt 6 bar
Bildimagehost
Bumerangen uppblåst med vatten till 52,6 bar, man ser att vinkeln är betydligt bättre
Bild
Återstår att klämma ihop åsen på mitten och sedan trycka den tills något brister.. :wink:
Klämde ihop åsen i skruvstycket och pumpade upp bumerangen till 69,7 bar innan det gick hål, avslutade då och sågade ut böjen som jag sedan filade bort svetsskarvarna på.
Bild
Fri riktade sedan bucklorna, hade varit enklare att ha en bönsäck som mothåll, men det gick ändå
Bild
Ganska nöjd med resultatet, det går att göra gengasböjar med hydroformning.. :wink:
Bild
Återstår att sömma ihop bitarna, använder 1 mm´s tillsatstråd
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 27 juli 2020, 10:33

Ibland blir man väldigt trött på saker och ting.. köpte två nya inre gaffelben till moppen så att jag kunde få ihop gaffeln och därmed få dit framhjulet, detta för att få fram utrymmet som pipan kan placeras inom. Givetvis fel gaffelben, hade i och för sig nästan väntat detta eftersom gaffeln ifråga satt på en Yamaha FS1 och denna moppe finns i 50st !!! olika utföranden beroende på årtal och land. Dom glada försäljarna i Sverige har 2-3 olika varianter av dessa inre gaffelben och saluför dom som att det bara finns 2 olika modeller.. med trum eller skivbroms :roll: Efter att ha letat runt bland de olika modellerna så framkommer det att gaffeleländet bara finns på 15st modeller, de övriga 35 har andra inre gaffelben som dom jag fick förmodligen passar till..suck. Dom jag är ute efter verkar dessutom vara slut överallt, så det blir till att rädda dom jag har med allt vad det innebär.
När jag ändå höll på med moppen så var det dags att montera sadeln, där visade det sig att sadelstolpen saknade borrat hål för fästet.. :roll: Fixade till detta, nu djävlar ska sadeleländet på plats..icke. Det troligtvis kinestillverkade sadelfästet var givetvis feltillverkat, man har lyckats stansa spåret i fästet 3 mm snett.
Bild
Så det blir till att fila ner ytterkanten 3mm i ena änden så att den blir parallell med spåret, man blir så dj..la trött på all skit som säljs
Bildpaste image host
Varning för detta fäste, alla som säljs i Sverige är förmodligen feltillverkade och kräver "massage" för att gå att använda.

När väl ytterkanten blev nedfilad så avståndet stämde så gick det i alla fall inte att montera sadelstolpen
Bildimage host
Det visade sig att de två positionerings bitarna i fästet inte var tillräckligt smala, så hela låspaketet fick inte plats i sadelfästet, diffade runt 5 mm i bredd, NOS prylar,säkert.. :roll: Blev till att fila även dessa halvmånformade uttag. Väl på plats så vägrade sedan stolpen att gå ner i hålet på ramen, rensade hålet, ner med sadel..då bottnade stolpen 15 cm ner med sadeln vackert svävande dryg 15cm upp i luften, fan också. Upp med skiten som nu satt som själve fan för att sedan såga bort drygt 15cm av stolpen (det var ju en universal, men ändå..!) Drygt 4 timmar senare och ett utökat ordförråd så satt sadeln på plats.
Bild

När det gäller framgaffeln så lutar det åt att den är från Suzuki K50 eller OR50N/T och inte Yamaha som det sades från början, vissa av framgafflarna är förvillande lika till utseende och delar säkert vissa bitar med varandra, troligtvis samma externa tillverkare dvs. inte Yamaha eller Suzuki
Man kan inte annat än garva åt eländet :wink:

Inre gaffelben med korrosion, inget man vill ha, provar att kroma om rören. Passade på att mäta rörets diam 25,95mm
Bild
mätte sedan undre gaffelben invändigt, hamnade på diam 26,05 mm, så totalt spel runt 0,1mm, bra att veta då man kromar om YD på rören.. :wink:
Bild
Senast redigerad av J.Lundin_ 5 augusti 2020, 11:31, redigerad totalt 1 gång.
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 5 augusti 2020, 11:28

I väntan på gaffelbenen så passade jag på att montera det nyinköpta bakljuset...Passade bitarna ihop..Nä, varför är jag inte förvånad. Gummiplattan som ska sluta tätt runt ljuskåpan är för liten så det går inte att få det hela vattentätt, man har dessutom ändrat designen vad gäller dragning av kablar så att dom ska ligga mellan gummiplattan och bakskärmen, vilket får lampan att sväva dryg 1,5 mm ut från bakskärmen. Fy fan för kinesprylar, jordningen av lamporna hade man ordnat genom att låta jordkabeln viras fast i fjädern under lampan, ett säkert sätt att få det hela att korrodera bort inom ett år eftersom lampan inte är tät mot vatten utifrån. Börjar bli rätt irriterad på all skit som man säljer på alla moppesajter.
Bild
Så det är åter en varning, köp inte dessa lampor, det är skitkvalité på dom.
Bild
Modifierad och med alla sladdar dragna på insidan, ett betydligt bättre utförande än original
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 8 augusti 2020, 12:26

De tre avkromade gaffelrören tillbaks från firman, man lyckades inte rensa ut korrosionsgroparna, verkar som man bara betat ytan med saltsyra, ser rören ut som bilden ovan så ska man även köra med alkalisk cyanidbaserad elavfettning och då med periodisk reversibel strömmatning. Som bitarna nu såg ut efter betningen (sjöfynd) ville man därför inte kroma ytan eftersom den då kommer att se eländig ut, lär den göra ändå.. :wink: Så om dom inte fattar hur man ska göra så får jag väl visa dom, har ju jobbat under 23 års tid med ytbehandlings frågor:smile: . Det man gör är att flashblästra av ytan med AlOxid helst 500 grit, då kommer man åt alla gropar, därefter slipar man och polerar ytan så gå tt det går innan den åter går ner i ett krombad. Det här med att blästra gjorde vi alltid då det var problem att aktivera ytorna inför plätering vilket också möjliggjorde att vi vid ett tillfälle kunde kromplätera på en ytan med tre ihop sprängda metaller, titan, koppar och aluminium. Titan och kopparn skulle krompläteras och krävde olika ets och rengöringsbad som inte gick ihop med varandra, så då blästrade vi ytorna och sedan snabbt ner i krombadet, blev perfekt
Bild
Rören avslipade, såg för djävliga ut då dom kom från kromfirman, återstår att blästra och sedan slipa igen
Bild
Rören blästrade med fin AlOxid, återstår att slipa och polera ytorna, helt bra blir det inte..
Använde en billig och bra handspruta från JULA för att blästra av ytorna, samma som jag använde till ramen innan pulverlacken
Bild
Gaffelrören äntligen tillbaks från ytbehandlingsfirman, en hel del gropar kvar men nu är dom fyllda med krom så det ser betydligt bättre ut...
Bild
Senast redigerad av J.Lundin_ 14 augusti 2020, 11:26, redigerad totalt 3 gånger.
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 8 augusti 2020, 19:57

I väntan på gaffelrören så testar jag med en ny och mer ihopdragen första kona till pipan
Bild
De nya plåtarna utklippta, får se om det blir för snäv böj, tyvärr åkte jag på att göra nya anslutningar vilket tog tid
Bildsawmill beach
Plåtarna ihopsvetsade, med en stadig hand och 18Amp så går detta enkelt
Bild
Uppblåst med tryckluft till 5,8 bar, formen ser bra ut
Bild
Uppblåst till slutmått med vatten, nådde 70,5 bar innan en liten por öppnade sig, börjar bli bra på det här
Bildpng image hosting
Nya böjen till höger, blev precis som jag ville ha den, avviker någon grad bara
Bild
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 24 augusti 2020, 15:51

Gaffeln på plats, så nu kan man börja forma pipan efter ramen..
Bild
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 28 september 2020, 15:40

Som vanligt är det bara att riva framhjulet, byta ekrar och fälg samt polera navet då det ändå är löst. Det här blir fjärde hjulet som jag ekrar om, börjar bli en vana :wink:
Bildupload image to url

Så har vi pipan och dess dragning, här finns det ju flera vägar att gå, frågan är vilken som är den smartaste vägen att dra
Bild
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 5 oktober 2020, 14:34

Underbart helgjobb...Not
Bildpic image upload
Första sidan slipad...kör med 400 vattenslip papper för att få bort färgen. Vill man ha en blankare ytan innan slutpoleringen så kan man gnugga ytan med Svinto, då försvinner alla små sliprepor och man får en kramgo yta :wink:
Bild
Andra sidan slipad
Bildnext gas stop
Rengöring invändigt av navet gör man enklast med utspädd saltsyra, tar bort både rostbeläggningen och river av aluminiumytan på ett skonsamt sätt, orkar inte maskera och blästra ytan. Aluminium är som bekant känslig för både lågt (3) och högt pH (11)
Bild
Syns.
Bild
Syns inte...! Filade bort ribban på bägge ställena, fyller ingen funktion och stör poleringen :wink:
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 12 oktober 2020, 12:51

Beställde två nya gaffelben från Norrtälje, tydligen NOS till Suzuki TS50, kollade om dom gick att modifiera så att dom passar till min moppe, nytt är ändå nytt. :wink: Jodå, dom verkade gå att modifiera, till denna modell (TS50) så hade man ersatt den fasta inre gängan med en lös insatsgänga samt ett låsclip. Döm om min förvåning då ID var perfekt att bara gänga rakt av.. :wink:
Bild
En aluminiumhylsa med sugpassning svarvad för att skydda gaffelröret då det sattes fast i chucken, drar man åt så blir det alltid märken, men inte nu..!
Bild
Med en ny dyr gängtapp (M22x1 mm) så gängades röret invändigt, därefter svarvades gängan bort 10mm utifrån och in till en diam på 22,6mm, det är där O-ringstätningen hamnar då benet sätts fast. En klockren modifiering.. :wink:

Innan de nya gaffelrören monteras så måste det till saknade distanser till lamphållaren, dessa är normalt i plast men eftersom jag saknar lämplig plaststång så får det bli rostfritt istället, rostfritt..mmm :roll:
Bild
Bild
Distanserna monterade, passade perfekt.. :wink:
Bild
Med de nya gaffelrören monterade och fyllda med 70 ml SAE 10 så kan man nu glömma framgaffeln, den är klar :wink:
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 26 oktober 2020, 12:46

Då var det åter dags för framhjulet, navet färdigslipat med 400 papper, återstår att polera ytorna med slipvax
Bild
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav SpeedKing » 27 oktober 2020, 20:18

J.Lundin_ skrev:Då var det åter dags för framhjulet, navet färdigslipat med 400 papper, återstår att polera ytorna med slipvax
Bild


Visst tusan är det där från Suzuki K50? Tycker att jag känner igen, trots att det är över 25 år sedan :ugeek:

//John
SpeedKing
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 februari 2014, 19:23
Ort: Umeå

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 28 oktober 2020, 12:51

Ja det stämmer, framhjulet är från en K50.
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 2 november 2020, 20:51

Slipa och polera bromsskölden var ingen höjdare med alla vinklar och vrår
Bild
Grundpolerad i 2 steg, återstår att köra sista poleringen med kromglans

Navet är betydligt lättare att få till
Bild
Samma här, ska avslutas med kromglans för att få den där sista finishen

Bild
Slutpolerat med Autosol/Kromglans
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 8 november 2020, 13:14

Ingenting fungerar som det ska...
Bild
Byte av Yamaha navet mot mitt polerade Suzuki nav, enkelt byte, nä! Det visar sig att Yamaha navet har 10mm större diam än Suzuki, så att bara strippa hjulet och sedan återanvända ekrarna går inte, dom blir för korta. Så nu är man återigen ute i ekerträsket, inte roligt... :roll:
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10



FöregåendeNästa

Återvänd till Skriv om allt som inte har med teknik men kawasakihojar att göra

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster