70-talet

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 30 juli 2018, 23:54

Tyvärr är kylarens in och utgångsrör endast är 19 mm i diam och ytterdiam på cylinderns in och utlopp är 30 mm, så krävs det reducering...! Tanken med de grova rören på cylindern var att jag skulle utnyttja självcirkulation, dvs. ingen cirkulationspump, vilket nu blir fallet.
Bild
Att få till slangar som passar perfekt mellan kylare och cylinder är ingen lek precis, den första gick dock att få till ganska enkelt, den andra mellan kylare-pump och cylinder blir en helt annan sak....!
Bild
Cirkulations pumpen som ska användas sitter på Mercedes och är liten och kompakt med bra flöde
Bild
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 31 juli 2018, 23:11

Efter att ha vänt på bitarna under någon timme så föll sista slangen på plats
Bild
Kylarens undre fäste fick respass så att pumpen får plats, får göra ett nytt fäste med plats för pumpen, smällar man får ta...
Bild
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 2 augusti 2018, 12:23

Nya fästet, återstår att se om det blir för svajigt, i så fall får jag pressa några veck med sickmaskinen... :wink:
Bild
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 4 augusti 2018, 10:55

Utan styrdämpare vill man inte åka, den gamla från 1975 har tyvärr gett upp vad gäller gummit i uniballs och spindeltätning. Blev en ny ställbar från Roffes, som vanligt så passar inget rakt av så det blir till att flytta fästen,suck.. :wink:
Bild
Allt på ramen är ihopsatt med slaglod, men det tänker jag inte göra om, det blir TIG som gäller framöver, finns ju gränser för hur mycket man vill späka sig... :biggrin:
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 5 augusti 2018, 10:35

Efter många om och men är den nu på plats... :biggrin:
Bild
Nästa del som ska få sig en duvning är svingen, att gå från 16"s hjul till 17" kräver mer utrymme. Här krävs det nog en del fixturer för att få ihop allt rakt igen....
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 7 augusti 2018, 10:56

Lite tight kan man tycka mellan däck och sving, man vill ju ha lite justermån.. :wink:
Bild
Fan vad spinkig svingen är och den här har man kört fort med.. :roll:
Bild
Tvärstaget var tyvärr fäst med slaglod, vilket är ett helvete att bli av med. Det får ju inte finnas några som helst rester kvar då man sedan TIG svetsar dit ny förstärkning.
Svingen handbockades av mig för mer än 40 år sedan och är väl inte helt vinkelrät på alla ytor, men som Smokey Yunick skrev i en artikel om två rambyggar proffs då han sett hur dom byggde ramar direkt på golvet utan fixturer. "det verkar inte spela någon roll hur sned ramen är så länge som hjulen sitter där dom ska... :laugh:
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 8 augusti 2018, 09:42

Man undrar vad man gjort för ont då man tvingas fila och såga ut bitar ur en 3mm´s stålplåt i denna värme...Utanför garagedörrarna så är det +50 grader, inne något svalare... :biggrin:
Bild
En stödplåt pålagd för inpassning, ska dit en till på andra sidan samt plåt remsor däremellan. Stålplåten som används har valshud på sig och den tar man enklast bort genom betning i konc. saltsyra. Det gäller dock att ha koll på vindriktningen då man sysslar med saltsyra.... :laugh:
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 9 augusti 2018, 09:38

Äntligen klar, hade gärna dragit stödplåten ända fram till bussningarna men bakre motorfäste sitter i vägen
Bild
Såg att det var mer att åtgärda innan svingen sätts tillbaka, förre ägaren har tydligen plockat bort distanserna mellan sving och ram med följd att fästhålen blivit ovala...suck
Bild
Hur som haver så har jag nu bra frigång mellan sving och däck.. :wink:
Bild
Med hjulet monterat så ser man bättre hur mycket mer frigång det blev
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 19 augusti 2018, 09:57

Däck av ballong modell kan man ju inte åka runt med, så dessa fick respass
Bild
Det blev Michelin Pilot Street 60/90-17 TT, klar skillnad nu börjar det likna något.. :wink:
Bild
Det kan inte förnekas att det blev en del brottning innan däcket satt på plats, men det var det värt, att det sedan har rating 180Km/h gör inte saken sämre... :biggrin:
Med denna typ av däck går det nog också att få dit 18"s hjul framöver.... :wink:
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 20 augusti 2018, 23:27

Återstår bara att få till svinginfästningen, det saknades ju distanser mellan svingens bussningar och raminfästningen.
Bild
Trångt som tusan, men det gick till slut att punktsvetsa fast distanserna mot ramplåten. Fick dock slimma ena punktsvets elektroden så att den gick fri från ramen
Bild
Sedan har det saknats distansrör mellan svingens bussningar, inte bra. Var tvungen att slipa upp frigång för dylikt rör. Till denna manöver använde jag ett wiredrivet vinkelhandtag med en dammsugarmotor som "hängmotor", för att styra varvtalet använder jag någon dimer historia som jag fick tag i för många år sedan.Som jag tidigare nämnde så är det trångt så in i helv.. att komma åt och för att ha lite kontroll på start och stopp av detta hembygge till slipmaskin så lade jag dimerburken av plast ovanpå ramen lätt tillgänglig utifall det skulle bli en och annan misshap.. :wink: Problemet var bara att då dimern låg ovanpå ramen så gick det inte att slipa med handtaget...det slog gnistor mellan handen och, framförallt fingertopparna mot ramen... :biggrin: :biggrin: Så "spännande" slipning vill man inte ha, blev förmodligen någon form av magnetfält/ uppladdning av statisk elektricitet som gav gnistorna då dimern låg mot ramen, ingen höjdare precis.. :laugh: :laugh:
Bild
"Gnistmaskinen" ifråga och som Sickan sa till Vanheden, nä men så trevligt..en dimer från Husqvarna... :wink:
Senast redigerad av J.Lundin_ 6 september 2018, 07:44, redigerad totalt 1 gång.
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 28 augusti 2018, 16:47

Att få till svingen och dess infästning i ramen var ingen lek, hålen för stickaxeln hade ju blivit ovala beroende på avsaknad av distansbrickor och distans rör mellan bussningarna.
Bild
Här ser man hur skadade hålen var, syns tydligt då brickan sitter på plats.
Eftersom jag bara ville fylla upp skadan i hålet och inte samtidigt svetsa i brickan under och därmed åka på att borra upp hålet igen så var det åter dags för kopparskydd. Man tager vad man haver, i detta fall en bit kopparrör som fylldes med en kärna av rostfritt material för att få lite styrsel på röret.
Bild
Mot kopparröret var det sedan bara att fylla på med svetsråge till ytorna under var igenfyllda.
Bild
Här ser man att skadorna är ifyllda utan att brickan under är svetsad i.
Bild
Avslipat och klart, lite märken kvar i ytan och dom kommer ifrån den punktsvetsade brickan, det kan man leva med.

Svingen monterad med distansrör, nya bussningar och en stickaxel i rostfrttt material, vilket skillnad mot tidigare.
Bild
Svingen visade sig ha dragit ihop sig 3 mm efter svetsningen av stödet, men med lite övertalning med en Port-O-Power så kröp den tillbaks till sitt ursprungliga läge.. :biggrin:

Bild
Bakhjulet monterat i dess främre ändläge och då finns det frigång på 32mm, med andra ord det går att få dit ett 18" hjul framöver.... :wink:
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 2 september 2018, 10:46

Ibland är livet riktigt surt, som att inte få tag i rätt ekrar. Förutom rätt längd så ska dom också ha rätt vinkel och rätt längd på infästningen i navet, det senare nog så viktigt. Det säljs en massa skitekrar nu för tiden som är feltillverkade dvs. längden på infästningen i navet är för lång. Monterar man dylika ekrar så kan man efter att man spänt åt alla ekrar och riktat upp navet fortfarande flytta navet i sidled eftersom det glappar i de för långa infästningarna. Till bakhjulet fick jag tag i rätt ekrar men inte till framhjulet. Dom ekrar som till slut gick att få tag i var 5 mm kortare, vilket gjorde att då hjulet var uppekrat så satt varje eker med drygt 3mm´s infästning. Med andra ord inget man vill köra fort med.
Bild
Extra surt är det att riva och byta ekrar då fälgen blev perfekt uppriktad med för korta ekrar.... :roll:
Bild
Här ser man hur ekrar kan se ut och hur stor skillnad det är i både längd och vinkel, dom är dessutom från samma förpackning, noll koll med andra ord från den tillverkaren. Köp aldrig ekrar via nätet från den här tillverkaren utan beställ i butik och kolla sedan noga vad dom skickat. Hade förmodligen en väldans tur att få tag i rätt längd, rätt tjocklek och vinkel till bakfälgen.

Så det är bara att bita i det sura äpplet och börja om igen
Bild
Först grovrikta och sedan gå på med indikatorklocka
Senast redigerad av J.Lundin_ 13 september 2018, 07:40, redigerad totalt 3 gånger.
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 3 september 2018, 07:25

Dom Kina fälgar man säljer nu för tiden håller inte alls samma klass som originalen från 60-70-talet. Man får vara glad om fälgen ens är rund från början, för att inte tala om svetsskarven på fälgen, den syns hur man än gör. Men man får vad man betalar för...skit :biggrin:

Att ekra om visade sig vara ett perfekt helg jobb, först grovrikta sedan gå på med indikatorklocka, med dessa fälgar får man vara glad om man får in dom inom 0,1-0,2 mm. Men med däck på så syns inte denna ojämnhet.

Det blev åter en brottnings match då däcket skulle på, men denna gång var jag beväpnad med såpvatten.. :biggrin:
Bild

Nästa ställe att åtgärda är fotpinnarna och dess reglage
Bild
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 16 september 2018, 10:11

Trodde att jag skulle få till nya fästen till fotstöden, men icke...materialbrist. Det finns snart inte en enda firma i Storstockholm där man kan köpa stuvbitar, i detta fall aluminiumplattor. Dom firmor som finns vill bara ha med firmor att göra eller vill bara sälja hela plåtar (1x2m)... :roll:

Som tur var så är äntligen alla drevämnen klara, förutom det 11 kuggars på kopplingsaxeln.
Bild
Att dom sista dreven har tagit så lång tid att få till beror på att något väldigt skumt inträffade, det frästa kuggantalet gick inte jämnt ut, sista kuggen blev för tunn. Alla tre dreven skull fräsas med samma modulfräs så vi antog att det var fel på denna modulfräs eller den delningsapparat vi använde. En helt ny modulfräs skaffades fram. Den såg lite annorlunda ut, bredare. Vid fräsning med denna helt nya fräs så blev kuggtopparna smalare än på övriga vi fräst fram. Så denna nya fräs var det definitivt fel på redan från start och det märktes också då man rullade detta ämne mot andra kuggämnen som var helt okej.
Så det blev att åter fräsa med den gamla modulfräsen i den "nya" delningsapparaten och då helt plötsligt så blev dreven som dom borde ha blivit från start. Vad det är för fel på den gamla delningsapparaten vet vi inte och att en helt ny modulfräs tagen ur sin förpackning är feltillverkad från start är inget man räknar med. Hur som haver har jag nu 9st drevämnen att bearbeta.

Bild
Två identiska drevämnen frästa med varsin modulfräs, tittar man väldigt noga så ser man att den vänstra har smalare kuggtoppar jämför med den högra, man ser också att kuggbotten är bredare, den vänstra är fräst med den nya fräsen och således kass. Man går från klarhet till klarhet under detta bygge, lita aldrig på att nya bitar verkligen är bra och fungerar som dom ska... :wink:
J.Lundin_

Inläggav Perolofsson » 16 september 2018, 10:35

Gode värld.... Jag blir trött bara jag tänker på problemen du stöter på!
Det får verkligen inte gå lätt!! :shock: :shock:

Sjukt kul och intressant att följa dina vedermödor med detta bygge!
/Per
Perolofsson

FöregåendeNästa

Återvänd till Skriv om allt som inte har med teknik men kawasakihojar att göra