70-talet

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 16 november 2020, 16:15

En ny sats passande ekrar, två nya hjullager, sedan är det bara att börja jobba.. :wink:
Bild
Påbörjad uppekring…
Bild
Grovriktad och uppsatt för finjustering med hjälp av indikatorklocka,
det är nu det roliga börjar...
Bild
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 7 december 2020, 18:02

Fy fan för kinesiska prylar, fälgen var ingen lek att få till. Den wobblade åt alla håll och till slut insåg jag att skarven på fälgen var boven i dramat
Bild
Fälgbanan var 1mm smalare än övriga delar av banan, så då djävlar åkte rikt verktygen fram
:wink: Bild
Fick damma på rejält innan banan gav med sig, efter att ha fått den i samma bredd som fälgen i övrigt så gick det att få till fälgen inom 0,2mm. Går säkert att lägga några timmar till och få ner det till runt 0,1 mm, men frågan är om det är värt det hela. I slutändan är det i alla fall däcket som bestämmer hur rund och rakt hjulet blir vid körning. Kan nämnas att däcket också är kina tillverkat... :roll:
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 13 december 2020, 13:12

Bild
Kina däck monterat, fälgen kastar lite vid svetsskarven annars är hjulet spikrakt.. :wink:
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 25 december 2020, 15:30

Som vanligt kommer jobbet emellan, är tvungen att fixa till en fixtur för test av senaste "Soda Stream" modellen Bubliq.
Det ingår nämligen i mitt jobb att ibland testa kvalitén på nya Soda Stream apparater och tillhörande flaskor genom att helt enkelt försöka spränga dom, ja ni läste rätt. :wink: Ett riktigt guldjobb där man får betalt för att syssla med ens favorit sysselsättning dvs. spränga saker och ting :biggrin:
Mythbusters höll på och tramsade med kolsyreis, vatten och borrmaskin, det jag gör är betydligt mer vetenskapligt och under kontrollerade former, så släng er i väggen Mythbusters.. :biggrin: :biggrin: :biggrin:
J.Lundin_

Inläggav chramon » 26 december 2020, 06:53

Du verkar hålla på med ett och annat.
Många utmaningar och att klura ut lösningar på det mesta.
Så... hjälm & skyddsglasögon på så får vi läsa nästa uppdatering om moppeprojektet efter årsskiftet. :laugh:
H1E 500 -74
chramon

Inläggav J.Lundin_ » 26 december 2020, 13:51

Tyvärr åker man på en massa sidoprojekt hela tiden som stör en. Synd att jag inte kan visa några spektakulära videor men det beror på sekretess mellan kund och vår firma. Soda Stream apparaterna är inga leksaker i och med att det finns en trycksatt gasflaska med i leken.
Nästa steg i moppeprojektet är att äntligen få på hjulen så att jag kan gå vidare med byggandet av avgaspipan.
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 4 januari 2021, 14:08

Så då var äntligen hjulen monterade på moppen, bakhjulet är ombyggt till stickaxel, man får bättre kullager så.
Bild

Man brukar säga att djävulen sitter i detaljerna, helt korrekt :wink:
Bild
Om allt annat är blankt så kan man ju inte återmontera slitna prylar. Rostfri rundstång, ett helvete att borra rakt i, lyckades efter andra försöket :wink: Så nu fungerar förhoppningsvis bakbromsen..

Bild
Som sagt,djävulen sitter i detaljerna. Då bromsstången skulle monteras så visade det sig att den tar i svingen!!! :surprised: Fattar ingenting, verkar som att hävarmen på bromspedalen är för lång och att hålet därmed ligger för nära svingen..? Finns det fler modeller av bromspedalen ? Fotpinnen som satt där innan var av fel modell så därför tillverkade jag en ny fotpinne och denna bromspedal har alla fästen rätt så när som på längden på hävarmen.

Bild
Jag bockade bromsstaget, så var problemet borta.. :wink:

Bild
Äntligen, kedja och kedjeskydd på plats, nu kan jag fortsätta med pipan.. :wink:
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 7 februari 2021, 12:38

Så var det dags att snygga till första konan genom att dela på den, man börjar med att fila ner svetsskarvarna på bägge sidor. Inte så lätt eftersom fastsättningen av en böjd kona inte är direkt enkel :roll:
Bild
Bild
Konan delad, här ser man hur vågig kanterna är samt hur tunt materialet är, blir spännande att svetsa ihop igen
Bild
Delarna grovriktade, de bucklor som uppstod vid tryckningen "rätade ut" konan då dessa knackades ut, så det gäller att rikta precis lika på bägge bitarna annars så stämmer dom inte mot varandra då det är dags att svetsa ihop dom. :wink:
Bild
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 15 februari 2021, 00:52

Efter riktning så ska man få ihop bitarna igen, inte så lätt
Bild
Med nickellegerad låstråd så najades bitarna ihop
Bildbilder på nätet
Med 18Amp och 1mm´s tillsatstråd häftsvetsades bitarna ihop, inte det lättaste, lär bli en hel del knackande och riktande innan bitarna är ihop
Bild
Ihop svetsat och avslipat, vågigheten kom tillbaks i viss mån, plåten deformations hårdnar tyvärr vid formningen och verkar vilja återta den form den fått vid hydroformningen, vore bra om man fick tag i en mjuk och helt "död" plåt.
Bild
Dags att vinkla nästa kona
Bild
J.Lundin_

Föregående

Återvänd till Skriv om allt som inte har med teknik men kawasakihojar att göra