70-talet

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 16 november 2020, 16:15

En ny sats passande ekrar, två nya hjullager, sedan är det bara att börja jobba.. :wink:
Bild
Påbörjad uppekring…
Bild
Grovriktad och uppsatt för finjustering med hjälp av indikatorklocka,
det är nu det roliga börjar...
Bild
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 7 december 2020, 18:02

Fy fan för kinesiska prylar, fälgen var ingen lek att få till. Den wobblade åt alla håll och till slut insåg jag att skarven på fälgen var boven i dramat
Bild
Fälgbanan var 1mm smalare än övriga delar av banan, så då djävlar åkte rikt verktygen fram
:wink: Bild
Fick damma på rejält innan banan gav med sig, efter att ha fått den i samma bredd som fälgen i övrigt så gick det att få till fälgen inom 0,2mm. Går säkert att lägga några timmar till och få ner det till runt 0,1 mm, men frågan är om det är värt det hela. I slutändan är det i alla fall däcket som bestämmer hur rund och rakt hjulet blir vid körning. Kan nämnas att däcket också är kina tillverkat... :roll:
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 13 december 2020, 13:12

Bild
Kina däck monterat, fälgen kastar lite vid svetsskarven annars är hjulet spikrakt.. :wink:
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 25 december 2020, 15:30

Som vanligt kommer jobbet emellan, är tvungen att fixa till en fixtur för test av senaste "Soda Stream" modellen Bubliq.
Det ingår nämligen i mitt jobb att ibland testa kvalitén på nya Soda Stream apparater och tillhörande flaskor genom att helt enkelt försöka spränga dom, ja ni läste rätt. :wink: Ett riktigt guldjobb där man får betalt för att syssla med ens favorit sysselsättning dvs. spränga saker och ting :biggrin:
Mythbusters höll på och tramsade med kolsyreis, vatten och borrmaskin, det jag gör är betydligt mer vetenskapligt och under kontrollerade former, så släng er i väggen Mythbusters.. :biggrin: :biggrin: :biggrin:
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav chramon » 26 december 2020, 06:53

Du verkar hålla på med ett och annat.
Många utmaningar och att klura ut lösningar på det mesta.
Så... hjälm & skyddsglasögon på så får vi läsa nästa uppdatering om moppeprojektet efter årsskiftet. :laugh:
H1E 500 -74
chramon
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 28 april 2014, 18:05
Ort: Lycksele

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 26 december 2020, 13:51

Tyvärr åker man på en massa sidoprojekt hela tiden som stör en. Synd att jag inte kan visa några spektakulära videor men det beror på sekretess mellan kund och vår firma. Soda Stream apparaterna är inga leksaker i och med att det finns en trycksatt gasflaska med i leken.
Nästa steg i moppeprojektet är att äntligen få på hjulen så att jag kan gå vidare med byggandet av avgaspipan.
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 4 januari 2021, 14:08

Så då var äntligen hjulen monterade på moppen, bakhjulet är ombyggt till stickaxel, man får bättre kullager så.
Bild

Man brukar säga att djävulen sitter i detaljerna, helt korrekt :wink:
Bild
Om allt annat är blankt så kan man ju inte återmontera slitna prylar. Rostfri rundstång, ett helvete att borra rakt i, lyckades efter andra försöket :wink: Så nu fungerar förhoppningsvis bakbromsen..

Bild
Som sagt,djävulen sitter i detaljerna. Då bromsstången skulle monteras så visade det sig att den tar i svingen!!! :surprised: Fattar ingenting, verkar som att hävarmen på bromspedalen är för lång och att hålet därmed ligger för nära svingen..? Finns det fler modeller av bromspedalen ? Fotpinnen som satt där innan var av fel modell så därför tillverkade jag en ny fotpinne och denna bromspedal har alla fästen rätt så när som på längden på hävarmen.

Bild
Jag bockade bromsstaget, så var problemet borta.. :wink:

Bild
Äntligen, kedja och kedjeskydd på plats, nu kan jag fortsätta med pipan.. :wink:
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 7 februari 2021, 12:38

Så var det dags att snygga till första konan genom att dela på den, man börjar med att fila ner svetsskarvarna på bägge sidor. Inte så lätt eftersom fastsättningen av en böjd kona inte är direkt enkel :roll:
Bild
Bild
Konan delad, här ser man hur vågig kanterna är samt hur tunt materialet är, blir spännande att svetsa ihop igen
Bild
Delarna grovriktade, de bucklor som uppstod vid tryckningen "rätade ut" konan då dessa knackades ut, så det gäller att rikta precis lika på bägge bitarna annars så stämmer dom inte mot varandra då det är dags att svetsa ihop dom. :wink:
Bild
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 15 februari 2021, 00:52

Efter riktning så ska man få ihop bitarna igen, inte så lätt
Bild
Med nickellegerad låstråd så najades bitarna ihop
Bildbilder på nätet
Med 18Amp och 1mm´s tillsatstråd häftsvetsades bitarna ihop, inte det lättaste, lär bli en hel del knackande och riktande innan bitarna är ihop
Bild
Ihop svetsat och avslipat, vågigheten kom tillbaks i viss mån, plåten deformations hårdnar tyvärr vid formningen och verkar vilja återta den form den fått vid hydroformningen, vore bra om man fick tag i en mjuk och helt "död" plåt.
Bild
Dags att vinkla nästa kona
Bild
Ny mall och nya förhoppningar om att krökningen blir bra på kona 2
Bild
Drog ut expansionsdelen utanför konan för att inte störa den grövre diameterns uppblåsning
Bild
Senast redigerad av J.Lundin_ 28 mars 2021, 13:05, redigerad totalt 2 gånger.
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 14 mars 2021, 13:20

Ibland blir saker och ting inte som man tänkt sig, hittade dessa små bitar igår. I början av 80-talet fick jag för mig att dubbla bränsleflödet ur Kugelfisher/Bosch spridare genom att göra nya större ventiler dvs. dubbla arean på ventilöppningen. Missade att då man ökar på arean så minskar också öppningstrycket i motsvarande grad, så spridarbilden blev minst sagt dålig.. :wink: Öppningstrycket gick från 35bar ner till runt 18bar
Bild
Idag behöver man nästan förstoringsglas för att se bitarna, bara att borra hål i dom var en utmaning...
Skjutmåttet på bilden har en öppning på 5 mm som jämförelse. Ventilen och dess säte slipades in för bra tätning, men vad hjälpte det.. :biggrin:

Då var det bara att sömma ihop bitarna...
Bild

Dags att blåsa upp eländet, ska bli kul att se hur vinkeln blir
Bild

Bild
Uppblåst med 28bar, får se om den passar, just nu ser avvinklingen fel ut, får förmodligen blåsa upp en ny med tidigare avvinkling…

På´t igen,nu med mer vinkel
Bild

Siktar på ungefär samma vinkel som jag hade på gengasböjen, den blev perfekt 90 grader
Bild
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 3 april 2021, 11:03

Så var det dags igen...
Bild
Uppblåst med 8 bars lufttryck, otäckt.. :shock:
Bild
Uppblåst med vatten till 40,4 bar
Bild
Rund som en fläskkorv med några små bucklor i, vinkeln verkar vara rätt
Bild
Så nu har jag 3 varianter av samma kona...
Bild

Just nu pågår jakt på passande faffar för riktning av bulorna på plats, denna gång tänker jag inte dela på konan för att rikta, enklast möjliga förfarande är det som gäller. Har erfarenhet av dragkrokskulor, kan vara en möjlig väg.
För er som är historiskt bevandrade så knackade jag en gång i tiden fram termostathuset till motorn på KromFrittes Old Bonanza med hjälp av LeeAnders Hasselströms 60 kula till hans Chapparal trailer. Som alltid gäller det att nyttja det som finns runt omkring en i garaget :wink:

Efter att ha provat att knacka ut bucklorna på konan i mitten så blir det att slipa isär och knacka bucklorna som vanligt, det är alldeles för svårt att få till en snygg yta på konan.

Bildupload photos
Konan isär filad, som vanligt är kanterna vågiga

Bild
De tre bucklorna på vardera halva knackades ut mot en säck med blästermedel, saknar en bönsäck, står på inköpslistan..
Som vanligt så rör sig plåten med följd att har man inte knackat något sånär lika på bägge halvor så blir det svårt att få kanterna perfekt mot varandra inför svetsningen
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10



Föregående

Återvänd till Skriv om allt som inte har med teknik men kawasakihojar att göra

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron