70-talet

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 6 april 2020, 16:16

Svingen på plats, passade på att ta bort all färg inför framtida lackering
Bild
Fästet för bromswiren på plats, i rostfritt givetvis...gängan till ställskruven valdes till M7, mopeder brukar ha M6 och stora äldre Japanska landsvägscyklar tydligen M8
Bild
Det är sådant här "småskit" som brukar ta tid att få till. Nu saknas det bara en fet bromswire.
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 13 april 2020, 11:40

I brist på annat så har jag börjat sätta ihop min 3-växlade motor som ska sitta i mopedramen. 1:ans drev som satt i motorn hade gått varm och gett skador på både axel och drev, så ett nytt inköptes från en mopedfirma förra året.
Då man granskar nya drevet så ser man att dom som beställt drevet i Kina inte haft koll på hur Husqvarna betett sig vad gäller diametrar kontra kuggantal.
Bild
Svårt att se, men nya drevet har 0,5mm mindre diameter 61,5 istället för 62mm. 61,5 är standard mått men det är inte vad Husqvarna folket gått efter, har förklarat orsaken till detta tidigare. Så med detta drev får man större kuggflankspel än med ett original drev.
Bild
Eftersom jag inte har tillgång just nu till en hårdhetsmätare så sätter jag i ett begagnat drev istället, fan vet vad dom hittat på där borta i Kina. Normalt brukar det finnas spår av hårthetsprovning på nytillverkade drev men inte på detta.
Den 3-växlade motorns akilleshäl är den omegaformade returfjädern, den brukar gå av och då har man inga fungerande växlar
Bild
Som vanligt då man beställer delar från vissa firmor så är det "halvfabrikat" i detta fall så levererade man lager med täckplatta, dessa är dock lätta att peta bort. Man får också kolla att det handlar om C3 lager och inget annat.
Bild
Förr om åren slog jag alltid i och ur dessa lager men numer kör jag med värmepistol, då ramlar dom lätt i och ur, risken är då mindre att man skadar godset i lagerläget.
Numer finns det bättre vevaxlar att montera, exempelvis från Rito, så en sådan åker i motorn
Bild
Vilket visade sig vara svårare än väntat. På original veven så är det i princip nollpassning mellan lager och axel, så är icke fallet med Ritoveven. Där har man skapat 500/delar i grepp vilket innebär att man måste pressa på lagren dvs. det går inte att montera ihop blockhalvorna på vanligt sätt med lager monterade i var sin blockhalva, med andra ord en omöjlig situation.
Så det var bara att tejpa in veven, sätta upp den i svarven och sedan försiktigt med 400 papper slipa ner axeln till rätt grepp, avslutade slipningen med 1200 papper.
Bild
Lade greppet på en 100/del, perfekt passning.. :wink:
Bild
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 19 april 2020, 11:59

Då det är dags för byte av packboxarna så inser man snabbt att dessa satser som man säljer inte har rätt modell på packbox, original har dubbla läppar vilket inte de packboxar man får med i satserna. På tändsystems sidan är detta inget problem, problem kan det dock bli på den sida där det finns olja. Generellt brukar packboxar hålla tätt upptill 0,5 bars övertryck, så med enkelläpp fungerar det säkert fram tills packboxen blir sliten...
Bild
Original packbox från Husqvarna
Bild
Invändig vy
Tidigare har jag alltid använt Permatex som tätningsmaterial mellan blockhalvorna, numer använder jag samma som jag använder till min Kawa H1 motor dvs Hylomar från Rolls Royces, används inom flyget, bra grejor med andra ord
Bild
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 20 april 2020, 08:47

Kopplingspaketet, det går att få dit en lamell till om man byter ut mellanskivorna mot en tunnare variant, struntar dock i det just nu. Lamellerna är som nya fast dom är från 1977, hårdare fjädrar sitter det också i från den tiden. En lamell+ original mellanskiva bygger drygt 3,9mm och man har ett avstånd mellan hävarm och urkopplingslager på 3,2 mm
Gör jag något åt kopplingen så blir det mer drastiska åtgärder framöver.. :wink:
Bild
Bild
Höjden på tappen till urkopplingslagret är shimsbart
Bildupload photos
Packningssatser i all ära, jag skulle bli storligen förvånad att få en packning som verkligen passar och inte sticker inåt drygt 4-5 mm så att man måste måttanpassa den mot drev och annat roterande, i bästa fall så passar den i skruvhålen.. :wink:
Bild
Bild
Brytarfri tändning är det som gäller
Bild
Får vi se hur det fungerar
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 26 april 2020, 12:55

För att kunna kränga igenom sladdarna på "kopplingsplinten" så måste man få loss sladdarna ur dess koppling, visade sig vara ganska lätt då man väl fattat hur dom satt fast, efter åt så råkade jag vända på instruktionspapperet och där fanns beskrivningen på hur man går tillväga..jaja :roll:
Bild
Blev riktigt proffsigt resultat, den gula sladden är från belysningsspolen...
Bild
Bild
Rotorn på plats, eftersom detta tändsystem går att använda på både med- och mot-solssystem så saknar rotorn spår för låskil. Det gäller med andra ord att få till placeringen av rotorn på vevaxeln. Väl fastskruvad lär den sitta som själve fan.
Angivet område för passande förtändning är mellan 2 till 4 mm före ÖDP. Så det gäller att positionera tändplattan så att man har möjlighet att vrida den mellan detta område för bästa effekt.
En sak som drar ner det hela är placeringen av belysningsspolen, man måste lätta på denna spole för att kunna justera tändplattan, avståndet mellan skruvskallen och spolen är dessutom extremt liten typ 0,2-0,3 mm.
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 12 maj 2020, 21:59

Så var det dags att ta fram en passande pipa till denna motor. Dit med en gradskiva..O nej så enkelt var det inte, den här motorn har en växelaxel som sitter i vägen. Med en 40 mm´s adapter var man på banan igen.
Bild
Den delikata biten här blir att inte ta ut för mycket effekt eftersom cylindern har för små flänsar och gärna går varm.. :wink:
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 25 maj 2020, 21:01

Så var det då dags för en pipa till motorn, var inte det lättaste att få utprintad eftersom cone design programmet tydligen var "gratis" under 21 dagar. efter det börjar programmet att djävlas med en om man inte betalar för sig. detta genom att placera en skylt med krav på betalning mitt i bildskärmen och med hot om att vara kvar lika länge i minuter som de dagar man inte betalt för sig. I mitt fall 744 minuter.. :biggrin: Efter dvs. strul med avinstallation löste det hela sig genom att backa år och månad på datorn :wink:
Bild
Bild
Eftersom jag ändå är igång så printade jag tre pipor, en på 8500rpm ,en på 9000rpm och en på 16000rpm, den sistnämnda är endast 634mm lång :shock: :shock: Hur kort blir då pipan på en motor som varvar 22000rpm?
Det skiljer drygt 60mm i totallängd med 500rpms skillnad
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 30 maj 2020, 23:35

Mallarna spraylimmade mot plåten, återstår bara att klippa ut eländet
Bild
Plåtbitarna utklippta, nu är det man mot plåt som gäller
Bildshell station near here
Kör som vanligt med 0,7mms plåttjocklek, den lilla rektangulära biten är "grenröret" på 61 mm :biggrin:
Väl urklippta så ska plåtbitarna formas...
Den första konan är en riktig rysare 319mm lång
Bild
Här är alla bitarna svetsade, återstår att rikta dom till perfekt rundhet innan dom skarvas ihop. Den här pipan kommer att se väldigt skum ut, lång smal och tjock på mitten. :biggrin:
Bild
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 20 juni 2020, 10:22

Rörbitarna börjar komma ihop
Bildtemporary image hosting
För säkerhets skull så loppas dom bara ihop, vet ju inte om dom behöver bockar för att få plats
Bild
Med främre konan tillfälligt monterad...
Bildphoto hosting sites
Namnet på pipan är givet "Babels torn", satan vad lång den blir. Enda sättet att få den att passa på moppen är att bygga den som överliggande pipa, kul. Nu stundar hydroformning.. :wink:
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 25 juni 2020, 17:35

Pappslöjd, en ny bumerang skapad av den långa första konan, som jämförelse har vi den andra som togs fram till räsern
Förmodligen har den alltför kraftig böjning, men det lär jag märka, har använt 6 graders vinkel på segmenten
Bild
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 5 juli 2020, 12:42

Första bumerangen utklippt, inget roligt jobb, en kvar. Sedan ska dom svetsas ihop, utvändigt går väl lätt, men invändigt blir en rysare...
Bild
Nu ska bara fanstyget ihop också
Bild
Äntligen ihop sömmad, man får inte darra på manschetterna då man smälter ihop kanterna med varandra
Bildphoto gallery online
Insidan blev som väntat mer besvärlig att få till, mer stopp and go på brännaren
Bild
Hittade två extremt små porer i svetsen, tar dom i morgon med 1mm´s tillsatstråd
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 13 juli 2020, 07:40

Jag börjar alltid med att blåsa upp objektet med tryckluft så att det blir lättare att avlufta då man börjar trycka med vatten. Den här plåten är betydligt bättre än plåten från Biltema, verkar vara mjukare.
Bildupload picture temporarily
Här är bumerangen utpressad med vatten, dock inte till slutligt mått..
Bild
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 13 juli 2020, 13:59

Hittade detta patent för ett antal år sedan, märkligt att man kan ta patent på sådant som har varit känt långt innan 1981, men jänkarna verkar kunna detta.. :wink:
Bild
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav chramon » 13 juli 2020, 18:09

Mycket intressant teknik.
Ser ut att bli snyggt också.
Hur högt tryck behövs för att få plåtarna som du vill och hur ser vattenpumpen ut? Nåt hemmabygge även där? :-)
H1E 500 -74
chramon
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 28 april 2014, 18:05
Ort: Lycksele

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 15 juli 2020, 00:24

Kröken till den förra pipan tillverkades av Biltema plåt av tvivelaktig kvalité, gick knappt att svetsa i, den pumpade jag upp tills den brast bredvid svetssträngen, nådde då 81 bar. Denna nya plåt verkar betydligt bättre och känns mjukare och är inte helt uppblåst ännu. Nästa steg blir att koppla in en digitalmätare inför sista uppblåsningen, då lär jag se hur högt tryck denna plåtkvalité behöver.
Jag använder en billig Port-O-Power från JULA för att pumpa upp vattentrycket med, trots gjutjärn i pumphuvudet verkar den hålla bra, dyraste biten i utrustningen är snabbkopplingen mellan slang och objekt, kör med gänga R 1/4".
Port-O-powern har hängt med i minst 15 års tid och fungerar fortfarande bra.
Är förövrigt på jakt efter sk. gengas böjar, något som fanns på 80-talet och bestod av två plåthalvor som hade en svetsskarv på in och utsida och fanns i kort 90 graders böj, har för mig att det var någon småländsk firma som tillverkade dom i en massa olika dimensioner. Tyvärr verkar det inte finnas någon att fråga eftersom merparten förmodligen har dött av åldersskäl.. :wink:
J.Lundin_
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10



FöregåendeNästa

Återvänd till Skriv om allt som inte har med teknik men kawasakihojar att göra

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron