70-talet

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 19 juni 2019, 07:28

Ingen återvändo, nu åker de gamla fotpinnarna
Bild
Efter en hel del filande så är äntligen spåren efter rör och slaglod borta
Bild
För att få dit de nya fästena vinkelrätt mot varandra så krävs det en fixtur/distansstång
Bild
Efter en del justerande av bredden mellan plattorna så landade dom perfekt på rören
Bild
Nu ska man bara komma åt att svetsa dit fästena
Bild
Fästena på plats, lär hålla för att hoppa på...
Bild
Äntligen på plats, det är med skohorn allt får plats.. :wink:
Bild
Då är det bara pedalerna kvar att tillverka....
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 30 juni 2019, 11:54

Det var inte bara svingen som klåparen lyckats skada utan även kedjeskyddet, ett kedjeskydd som är unikt för denna moppe och därmed extremt svårt att hitta nytt i bra skick. Hur fan man lyckas slita hål på kedjeskyddet om det sitter fast i original position kan man fråga sig... :confused:
Bild
Tejpade gränsen för där den skadade plåten ska skäras bort
Bild
Den skadade plåten bortkapad, sedan gällde det att hitta rätt plåttjocklek dvs. 1,2 mm, hittade hos Biltema, förmodligen samma typ av skitplåt som jag använde till expansionskammaren. provsvetsade därför innan jag använde plåten och den verkade fungera...
Bild
Som alltid är det svårt att få till en helt perfekt och slät yta då man svetsar nära en böjd plåtkant... lite tennspackel på ytan och sedan pulverlack och kedjeskyddet är som nytt.. :smile:
Bild
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 4 juli 2019, 20:54

Var förbi pulverlackfirman i veckan, dom rekommenderar inte spackling med tenn eftersom det är risk att det smälter vid ugnsbakningen. Istället rekommenderade dom användning av Stålspackel...!!!! Tvärtemot vad jag antagit. Nu blir det ingen spackling eftersom pulverlacken slukar alla små skavanker som detaljerna har. Som alltid med pulverlack så blir det gärna en apelsin skalsyta, den går att undvika om man lägger ett vanligt hederligt klarlackskikt som sista skikt.
Man går från klarhet till klarhet... :smile:
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 8 juli 2019, 10:12

Det här med att ta bort färg kräver betydligt mer av en än då Bums och liknande färgstrippers fanns att tillgå. Dagen kemikalie blandningar går ut på att luckra eller än värre lösa upp färskiktet. Tid tar det i alla fall och resultatet brukar bli mediokert jämfört med de gamla numer förbjudna ämnena typ Metylenklorid. Den trängde ner under färgen, ner till grundmaterialet för att sedan förångas varvid färgskiktet ovan lyftes bort, effektivt så det förslog.
Bild
Eländet man säljer på Biltema ska mjuka upp färgen, vilket tar mer än ett dygn i anspråk och då sitter fortfarande grundfärgen kvar... :roll:
Så tricket är att värma plåten med värmepistol tills det börjar ryka, sedan pensla på den sk. färgstrippern, därefter skrapa med bladkanten på en brytkniv dvs. använda den som ett stämjärn...
Bild
Tog mig drygt 6 timmar att få ren hela ramen och alla dess skrymslen, kvar är ett slöjskikt av grundfärgen som går att putsa bort...
J.Lundin_

Inläggav chramon » 11 juli 2019, 09:53

Färgborttagning, inte kul direkt....
Jag har gjort iordning 2 st 2-hjulingar och där skulle också färgen bort.
Jag köpte en skiva till kaprondellen, med grova stålborstar. Gick rätt snabbt att få plåtrena ytor.
H1E 500 -74
chramon

Inläggav J.Lundin_ » 12 juli 2019, 07:43

Hade gamla jobbet varit kvar så hade jag blästrat av färgen med högtrycksvatten +1400bar, då hade det tagit ett par minuter att ta bort all färg ända ner till plåten... :wink: Den anläggningen var ersättningen för det klorerade kolväte vi använde att strippa färg med, kemikalien hette CEE-BEE 44-2 och är nog den bästa färgstripper jag använt, den tog även koks och sot. Hade man en skitig gjutjärnstopp från någon bil så var det bara att pensla på soppan och vänta 1 timme, sedan spolade man av med vatten och toppen var som nygjuten... :biggrin: CEE BEE 44-2 strippade även Uretan och epoxilack, men där var man tvungen att repa ytan lite så att den kom åt att tränga ner genom färgskiktet.
Det som kom istället efter de klorerade färgstripperna var olika typer av medel som löste upp färgskiktet, vilka alla var världens bästa kräkmedel, man var spyfärdig varje gång man försökte använda dom, dom stank hemskt. Till dessa hade man också en myrsyra tillsats vars effekt var att förstöra det zinkkromatskikt de flesta flygplansdelar hade som grundfärg. Nackdelen med färgstrippers som löser upp färgskiktet är att man måste spola av det i tid annars så fastnar den upplösta färgen på objektet och sitter då än djävligare än innan och med den "attityden" att den då inte vill lösas upp en gång till... :smile:
Innan vi satsade på högtrycksvatten så gick jag igenom drygt 20 olika metoder att ta bort färg exempelvis pyrolys med pulsad laser...bäst var dock vatten, på andra plats plastmediablästring, sämst vad gäller effektivitet var CO2 blästring, där snackar vi om "blästring light"..! Med CO2 kan man blästra bort klisterdekaler på billack utan att skada underliggande lack. Bakpulverblästring som är så populärt i programmet Car SOS dammar något överdjävligt, enda fördelen är att mediat går att lösa upp i varmt vatten och är att betrakta som livsmedel dvs. inget krav på deponi
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 14 juli 2019, 09:58

Var förbi JULA och köpte en "wannabe" tryckbläster :biggrin: och som vanligt var det "halvfabrikat", man får börja meka med det direkt för att få ihop den så att den nödtorftigt fungerar. Visserligen får man vad man betalar för...men så dåligt behöver det inte vara, lite klass på prylarna kan det väl vara.. :roll:
Bild
Snacka om att man dessutom har komplicerat designen med 4st avstängningskranar, det hade räckt med 2st. Sedan har man använt billiga kulventiler där blästermediat ska strömma igenom, dom lär inte överleva någon längre stund.. :shock:
Har en proffsutrustning stående längre in i garaget så jag vet hur dom bör se ut för att fungera, men den är inte mobil och är tänkt att användas till kulpening framöver... :wink:

Att friblästra ute är ingen lek, fan vad det stänker, trots tätslutande skyddsglasögon och skärm framför så studsade det in i ansiktet i vissa lägen, resten av dagen tuggade jag sand... :biggrin: Kan klart rekommendera en riktig och heltäckande blästerhuva, typ Verktygsboden. Sand med blandad kornstorlek är förövrigt ganska värdelöst att blästra stål med, dålig effektivitet och täckning, men är det billigt så är det... :wink:
Senast redigerad av J.Lundin_ 16 juli 2019, 09:15, redigerad totalt 1 gång.
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 16 juli 2019, 09:04

Pakethållare...ingen större idé att måla, blir nog krom eller nickel pläterad, men först ska eländet poleras in absurdum annars ser det för djävligt ut med "blank" yta på råslipad metall . Har man inte jobb så skaffar man sig det..
Bild
Fjädrarna är tyvärr helt slut så där måste jag hitta någon bra ersättning, i värsta fall får man köpa en passande och billig pakethållare som donator.. :wink:

Säga vad man vill, men färgstrippern från Biltema fungerar alldeles utmärkt ihop med värmepistol, pensla på, värm rejält tills strippern torkar in, på med mer och värm tills det börja ryka...Sedan är det bara att försiktigt skrapa bort färgen, tar några minuter..I och med värmepistolen så går det heller inte åt speciellt mycket färgstripper, har mer än halva flaskan kvar trots att jag strippat en hel moppe..!!!
Bild
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 18 juli 2019, 09:04

Slipad med vattenslippapper 400 och sedan 800, idag är det 1200 som gäller och slutpolering. Det får duga, man kan inte göra underverk med gamla slitna prylar.. :wink:
Bild
Med 1200 papper så började rören faktiskt skina en aning
Bild
Polerad och klar för inlämning...
Senast redigerad av J.Lundin_ 24 juli 2019, 09:09, redigerad totalt 3 gånger.
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 19 juli 2019, 10:10

Monterad fotpinne var givetvis inte original, klåparen hade dessutom skarvat den för att få den bredare för den Sachs EKF motor som satt monterad, sådant går fetbort. Original går inte att uppbringa eftersom den är unik för just Trapper..suck
Bild
Så det blir till att tillverka en ny och den gör jag i rostfritt material så jag slipper ytbehandla den.. :wink:
Bild
Här ser man skillnaden i infästning i ramen, helt annorlunda fäste med andra ord
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 21 juli 2019, 11:11

Om man nu ändå roar sig med att tillverka en ny fotpinne så ska man väl göra den bättre än originalet.
Bild
På originalet så satt det undre fästet kant i kant med själva fotpinnen och det var där det sprack.
Genom att låta pinnen vila på det undre fästet och i ramen så blir infästningen betydligt stabilare
Bild
Här ser man också den unika infästningen i ramen, det som bara finns på denna modell
Bild
En bygel som sitter med en genomgående M8 skruv
Bild
Rostfritt är förövrigt inget favorit material att jobba med, satan vad segt det är att bearbeta om man inte har knivskarpa skär, borrar och nya filar till hands.. :smile:
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 24 juli 2019, 09:15

Roade mig med att laga locket till verktygsburken på ramen, ytterkanten på låsskåran saknades. Antingen silverlöder man dit en plåtkant eller svetsar fast en bit. Lödning riskerar att övertempa materialet med risk för att flussmedlet inte fungerar, så det blev TIG svetsning istället.. :shock:
Med 1mm´s elektrod och lika tjockt tillsatsmaterial provade jag med 5Amp, gick inte att smälta materialet, med 8Amp så var det precis på gränsen att det gick, 10Amp fick det bli. Var tvungen att svetsa skarvarna både på in och utsida för att få bra genomsmältning.. :wink:
Bild
Allt går bara man är tillräckligt galen... :wink:
Bild
Bild
Resultatet får duga, lite färg på locket och det är som nytt.. :roll:
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 27 juli 2019, 09:56

Tyvärr såg bakhjulet ut som ett sjöfynd, så det var bara att köpa ny fälg och få tag i rätt ekrar, inte det lättaste.. :sad:
Innan uppekring så gäller det som vanligt att polera navet, börjar få en viss vana av detta skitjobb.
Bild
Med nya fälgen i näven så inser man att hålen för ekrarna är av någon outgrundlig anledning borrade till 7mm, ekrarnas nippel har 5 mms diam samt är 8mm på största stället...suck :roll: Krävs med andra ord större nippel eller bricka för att inte åka rakt igenom då man drar åt..
Senast redigerad av J.Lundin_ 3 augusti 2019, 10:24, redigerad totalt 1 gång.
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 28 juli 2019, 11:50

Det får bli kupade brickor istället för större nipplar. Med hjälp av en enkel form så kan man klämma till brickorna till rätt form.
Bild
Brickorna ifråga är rostfria med mått 5,3x10x1mm, hade helst använt brickor med YD på 12 men det verkar inte vara standard
Senast redigerad av J.Lundin_ 3 augusti 2019, 10:26, redigerad totalt 1 gång.
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 29 juli 2019, 10:18

Var inte riktigt nöjd med brickorna, tyckte dom var för små, så jag köpte nya med mått 4x12x1 mm. Dessa gick dock inte att pressa ut med en ekernippel eftersom dom har 5mm´s diam. Provade då att använda en körnare istället.
Bild
Fungerade alldeles utmärkt, hållet pressades upp till 5 mm samtidigt som brickan formades efter fixturen, blev perfekt med andra ord.. :wink:
Dags att ekra upp hjulet, för att inte sätta ekrarna i fel hål så börjar man lämpligtvis vid ventilhålet och arbetar sig sedan varvet runt
Bildbitcoin atm locations near me
Man gör en sida klar, innan man tar den andra.
Bild
Då alla ekrar är på plats så försöker man justera in så att alla nipplar har samma inskruvade längd på ekern.
Bild
Sedan kommer det roliga, se till att alla ekrar har samma spänning och att fälgen hamnar spikrakt utan kast åt något håll. Fälgen grovjusteras in tills den är näst intill rak, därefter åker indikatorklockan fram. Brukar lägga mig på 0,1mm eller bättre i kast, dom däck man lägger på brukar sällan vara bättre vad gäller rundhet... :smile:
På bilden ser man brickorna som ligger under nipplarna....
Bild
Fälgen man sålt är troligtvis en 18" MC fälg och som man blandat in bland alla moppefälgar..... :roll:
Efter justering så hamnade fälgen inom 0,1mm i kast, men det satt åt. Fälgarna man nu säljer är rätt kassa, sällan raka och definitivt inte runda, man ser var svetsskarven är och det är skit. Original MCB är betydligt bättre och egentligen borde man kroma om dom istället för att köpa nya som är sämre i allt.
Bildonline photo upload
Senast redigerad av J.Lundin_ 3 augusti 2019, 10:40, redigerad totalt 6 gånger.
J.Lundin_

FöregåendeNästa

Återvänd till Skriv om allt som inte har med teknik men kawasakihojar att göra