Trodde jag skulle svarva drev i helgen, men ibland får man offra sig för konsten.

Lovade i ett svagt ögonblick i våras att bygga ihop en ny tryckbooster till firman, vi har behov av flera, så det här är nr två av denna
modell som jag bygger ihop. Förutom själva boostern så krävs det även en egen typ av anslutning till de gasflaskor som används. Man använder ingen regulator eftersom den bromsar flödet och trycket utan kör flasktrycket rakt in i booster.

Precisionsbockade och perfekt kapade och infilade rörbitar...
Boostern under uppbyggnad

Här är boostern nästan klar, fattas eloxerad platta, digitalmanometer och tryckluftsanslutning

Ventilerna med röda T-handtag hade 21 veckors beställningstid, vilket gav mig respit tid att ägna mig åt mer väsentliga saker som att konstruera en växellåda till min Husqvarna motor...:-)
Boostern ifråga är en Maximator ROB 320D och klarar av att höja ett ursprungligt gastryck på minimum 70Bar till 330bar,
den matas normalt med kvävgas från flaska på 200bar. Skulle man drista sig till att mata den med starttryck på 300bar så kan den klara av att höja trycket till 600bar. Den består av två små kolvar, en i vardera änden samt en stor kolv i mitten som matas med tryckluft, fungerar precis som ett bromsservo, fast med en aning högre trycknivå...:-)
De två små kolvarna matas med trycket från gasflaskan via backventiler, den större kolven med tryckluft på max 10bar
.Det är med andra ord en liten tuff maskin som vi använder för att testa säkerhetsventiler i biogasanläggningar, dessa ventiler öppnar normalt på 275bar.!!! Gillar man att panga saker så är det här det optimala jobbet...:-)
Färdig sånär som på digitalmanometer och avstängningskran för tryckluft

.
Den här helgen skulle egentligen ha ägnats åt att färdigställa dragkilsaxlarna inför härdning och slipning, tyvärr drabbades fräsmaskinen av varmgång i en av matarmotorerna, förhoppningsvis så löser sig detta med hjälp av en elektriker under veckan. Är det inte det ena så är det, det andra...:-)