70-talet

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 27 februari 2019, 09:03

Tyvärr lite stiltje i projektet, fick annat att göra. Bygger just nu två nya provtryckningslådor till jobbet
Bild
Anställer man folk så måste dom också ha provutrustning, lådorna används för provtryckning av säkerhetsventiler och är designade av mig att ta 120bars ventiler. Att stå och provtrycka en ventil som öppnar vid 120bar är ingen lek, så det vill till att alla ingående komponenter tål både trycket och eventuell utmattning...
Gasflaskan är på 2l och fylld med luft till 300bar
J.Lundin_

Inläggav patrik » 27 februari 2019, 15:02

Jo,klubben e nog på utdöende men det är alltid kul att kolla vad Jan Lundin eller Per Olofsson sysslar med
patrik

Inläggav J.Lundin_ » 2 mars 2019, 13:15

Ja vi försöker hålla flaggan i topp... :biggrin:
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 22 mars 2019, 08:26

Vilken tid allting tar då man manuellt ska serietillverka saker och ting...
Bild
3 manometerfästen i rostfritt material, ingen favorit precis, tar ett par timmar per bit att få till...
Bild
Aluminium manifold med manometerfästena monterade, tar också en bra stund att få till med byten av chuckar samt borrning/gängning, drygt 3 timmar per bit.
Lyckligtvis är jag snart klar med lådorna och då fortsätter växellådsprojektet
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 8 april 2019, 00:05

Äntligen klar med de bägge lådorna så man kan återgå till projektet..
Bild

Så då var nyckelgreppet klart på de sex axlarna, en axel kvar att fixa till, men den ska ha ett kilspår istället för nyckelgrepp eftersom den ska användas till den luftkylda utanpåliggande kopplingen.. :wink:
Bild

Den sista axeln med kilspår blev klar i veckan som gick, nu återstår det bara att putsa till dom, förse dom med radieövergångar innan dom kan härdas.
Bild
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 21 april 2019, 13:24

Det har varit stiltje i moppe projektet beroende på materialbrist, alla företag som tidigare sålde stuvbitar runt Storstockholm har mer eller mindre blivit uppköpta av större företag typ Stena och dom säljer inget ut till kund. Köpa uppkapade bitar från någon metall leverantör kräver firma och utan det i blir det inget köp.
Så för att tillverka två fotpinnar av aluminium så var jag tvungen att köpa en hel rundstång på 3m, den lär nog räcka länge.. :smile:
För att få tag i stuvbitar så får man nog söka sig efter andra företag än dom som levererar metaller..får se om jag har rätt... :idea:
Det är bedrövligt hur det har blivit, förr fanns det massor med leverantörer runt Storstockholm, inte en enda är kvar allt har blivit uppköpt av stora drakar och dom vänder sig mot större företag med en helhetslösning såsom att först sälja metallerna och sedan ta tillbaks spillet, givetvis mot en "viss" kostnad. :cry:
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 27 april 2019, 22:49

Fotpinnar, återstår bara att få till pedalerna...
Bild
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 6 maj 2019, 17:12

Som om jag inte hade nog med jobb så införskaffades en Trapper Husqvarna med en Sachs motor slarvigt monterad. Denna moppe blir den moppe som jag kommer att testa den 5 växlade lådan på, tyvärr kräver även denna tingest en helt del TLC innan den är brukbar
Bild

Underbart motorfäste klåparen fått till samtidigt som han ramponerade original fästet för HVA motorn, han har tydligen använt distansbrickor till Sachs som finns att köpa, det går vilt till i de norrländska skogarna.... :roll:
Bild
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 12 maj 2019, 23:51

Äntligen material till fotpinnarna
Bild
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 26 maj 2019, 12:30

Provmontering av fotpinnarna på ramen innan " original" pinnarna sågas bort.
Bild
Dom ser en aning breda ut, men det får man prova ut, det är ju inga större problem att svarva nya som är kortare.
Bild
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 27 maj 2019, 00:17

Har ju eländet kvar att fixa till...
Bild
Väl svetsat och tillslipat kommer det nog att se original ut
Bild
Original är infästningen utpressad 2,5 mm eftersom motorn är bredare än balken den sitter i så det gäller att få till en snygg övergång med samma plåttjocklek...
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 2 juni 2019, 11:35

Som vanligt så åker man på distraherande jobb, denna gång ett växelställ som jag blev av med...
Bild
Lånade ett och kopierade en av utgångarna, givetvis i rostfritt, why be normal..?
Det här borde jag ha gjort för länge sedan eftersom vikt vinsten blev hela 0,7Kg, man släpar på tillräckligt på dagarna så varje gram man kan minska är en skänk från ovan. Tyvärr åker jag väl på att förse övriga på jobbet med samma adapter. :wink:
Bild
Italienska Castel som tillverkat växelstället (sitter på kylmaskiner) har gjort en fuling, förmodligen för att skydda sig mot kopiering, den stora gängan som ventilen skruvas fast emot finns inte...! Man har valt diam 25mm och stigning antingen 1,75(mm) eller 14(tum). Hittade inte stigning 1,75 på svarven så jag svarvade gängan med stigning 14 fast med metriskt skärstål, det blev "mikrometer" känsla på gängan, dvs bättre än originalet... :biggrin:
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 3 juni 2019, 15:53

För att säkerställa att motorn hamnar rätt i ramen med de "nya" motorfästena innan dom svetsas fast så blev jag tvungen att montera sving och bakhjul. detta för att kolla att motordrevet linar upp mot bakdrevet, fel vinkel här och moppen blir notorisk drev och kedjeslukare.
Bild
Med hjälp av en stållinjal kunde motorn vridas till så att bägge dreven låg i linje med varandra
Bild
Vänster sida på G, återstår att svetsa klart invändigt innan tillslipning företas
Bild
Bild
Senast redigerad av J.Lundin_ 10 juni 2019, 17:29, redigerad totalt 2 gånger.
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 7 juni 2019, 20:32

Nya fästet tillslipat och klart, ingen större skillnad mot originalet
Bild
Kontroll av att motorn passar och att förgasaren får plats, jodå med skohorn.. :wink:
Bild
Passar perfekt..tyvärr hamnar flottören och trotteln på fel sida, men med Dellorto är detta inget problem, bara att byta sida, väldigt praktiskt. Dessutom hamnar det ställbara munstycket på rätt sida
Bild
Mer diskret installation får man leta efter
Bild
Luftburken hamnar inne i plåtramen, till råga på allt så har ramen två "luftintag" vid styrhuvudet, mer race kan det inte bli.. :biggrin:
Kombinerad kabel/Wire-ränna och numer även luftintag
Bild
Senast redigerad av J.Lundin_ 10 juni 2019, 17:30, redigerad totalt 1 gång.
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 10 juni 2019, 17:16

Klåparen hade inte bara massakrerat bakre motorfäste, han hade också gett sig på att slipa ner ena röret för svingbussningarna, varför kan man ju undra, tog kedjan i eller...?
Bild
Med kopparplåt och tillsvarvat dorn med kilspår i botten(därav skruvmejseln på bilden) så kunde plåten anbringar mot innerdiametern, hade varit svårt att forma plåten helt rund och få in den i röret. Nu blev passningen perfekt inför svetsningen
Bild
Rörändan blev lite "vågig" men det spelar ingen roll...
J.Lundin_

FöregåendeNästa

Återvänd till Skriv om allt som inte har med teknik men kawasakihojar att göra