70-talet

Re: 70-talet

Inläggav Bat62 » 1 januari 2019, 18:52

Jag är lite nyfiken på vad du ska ha för vevaxel? ser att du angett 41mm i slag. Och vevstaken 76mm, är det hondastaken du pratade om?
Bat62

Inläggav J.Lundin_ » 2 januari 2019, 12:13

Original vevstaken är 76 mm lång om jag lyckats mäta rätt, har varit inne på att använda en Rito vev, men det blir en helt annan vev framöver eftersom jag vill ha en kolvbult på 12mm, original 10 mm´s kolvbult är alldeles för klent om det ska vara hållbart någon längre stund.
Bild
Rito veven är betydligt bättre än original veven, men om man jämför med den jag tänker använda framöver så är även Rito veven klen.... :wink:
J.Lundin_

Inläggav Bat62 » 2 januari 2019, 19:08

Blir intressant att se framöver då vad du hittar på. Sen tänkte japå vad är fördelen med aluminiumbronze i toppen?
Bat62

Inläggav J.Lundin_ » 3 januari 2019, 14:08

Egentligen ingen större fördel då det gäller 2-taktare, gör man motsvarande i en 4-taktstopp så kan man fräsa ventilsätena direkt i aluminiumbronset vilket på den tiden då det begav sig var populärt i trimmade toppar till Suzuki GSX 1100.
Råkade bara ha en bit över som passade rakt av, annars hade jag tagit en lämplig aluminiumbit, vilket hade varit betydligt billigare material... :biggrin:
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 6 januari 2019, 11:54

Krympte i förbränningsrummet i toppen, krävdes en hel del värme beroende på alltför stort grepp. Från början hade jag runt 15/100 delar men det visade sig vara alltför optimistiskt. Fick gå ner till 7/100 delar och då krävdes det ändå runt 200C för att få ner bronsbiten. Hade den varit kyld med kolsyreis så hade den skramlat ner i toppen, men inte nu... :wink:
Bild
Bild
Återstår att putsa lite innan allt är klart. Gör en topp till men med mer squish area, kul att ha två toppar att testa med.
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 9 januari 2019, 08:30

Satte upp ett "nytt" topplock i svarven för att få till ett nytt förbränningsrum...
Bild
Den kastade "bara" runt 1,4 mm samt hade blivit snedborrad från start vad gäller tändstiftshålet, säkert 4-5 grader.
Så det här med Svensk kvalité har fått sig en riktig törn, kollade ett annat topplock, det kastade också. Måste ha haft tur med det första som var relativt rakt från början... :wink:
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 14 januari 2019, 17:25

Roade mig i helgen med att försöka rädda den snedborrade toppen genom att först rikta och plana av den. Därefter indikerades förbränningsrummet upp i en pelarborrmaskin, inte helt lätt men det blev inom 1/10 dels mm.
Tändstiftsgängan borrades sedan bort med en 14 mm´s borr. Då detta var klart så gängade jag upp hålet till M16 med hjälp av en speciell gängtapp från en sats för insatsgängor.
Bild
Gillar egentligen inte insatsgängor, men i detta fall kan det fungera, annars vill man undvika denna typ av lagning eftersom den påverkar temperaturen på tändstiftet, vilket kan ge felaktig avläsning av stiftet.
Bild
Gängsnitt och insatsgänga
Bild
Toppen uppsatt i svarven igen, verkar vara ganska centrerad jämfört med tidigare, hann inte mäta kastet, passade på att låsa fast gängan med gänglåsning. Ska bli spännande att se vad som fastnade...gängan eller svarvfixturen, kanske både och.. :biggrin:
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 17 januari 2019, 17:54

Fick besked igår om att man nu kontrollräknat klart på fräsningen av de 11 kuggen. Det är ju tight om plats runt om kuggen så fräsningen kommer att gå ner i materialet bredvid, vilket det också har gjort på original axeln.
Bild
Som synes så har det blivit fräst en liten bit utanför där axeln är 14 mm och det är samma diameter jag tänkt använda på de nya axlarna. Blir det såhär så kan man definitivt leva med det, axlarna samt kuggen ska ju kulpenas i slutändan.
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 21 januari 2019, 18:17

Topp nr 2, nu med mer squish i förbränningsrummet. Denna gång kör jag med 4/100 delar i grepp, det lär räcka... :wink:
Bild
Som synes så durrade det vid plansvarvningen i hörnen på topplocket.... :smile:
Det blev samma sak på denna topp, så fort man började svarva ytan så dök det upp porer i godset, svensk kvalité.. :roll:

Bild
Med mindre grepp så slank förbränningsrummet lättare ner

Så nu har jag två olika utföranden på topparna, ska bli kul att testa skillnaden framöver
Bild
Senast redigerad av J.Lundin_ 27 januari 2019, 12:15, redigerad totalt 2 gånger.
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 24 januari 2019, 11:37

Kuggen på kopplingsaxlarna är nu frästa, har dock inte sett resultatet ännu, blir först på lördag.. :wink:
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 27 januari 2019, 12:22

Äntligen har axlarna blivit kuggfrästa, har ju väntat en evinnerlighet på att få det gjort.

Bild
Kugghjulet är Hobbfrästa vilket innebär att man får räkna med att få spår utanför själva kugget, speciellt då axeln har större diameter än kuggbotten har. Det är dock inget som jag ser har någon betydelse eftersom jag kan putsa bort en del via ändrad hålkäl samt att axeln ska slipas till rätt diameter efter härdningen.

Skillnaden mellan vanlig modulfräs och hobbfräsning är att i det senare fallet så använder man en speciell maskin där bägge bitarna roterar mot varandra, inget man kan göra själv i en vanlig fräsmaskin. För att få mindre spår längd utanför drevet så kan man kipphyvla fram kuggen, men att få någon att göra detta frivilligt idag får man nog leta efter, det här var nog svårt att få till... :wink:
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 9 februari 2019, 12:55

Ibland är det bra med skitväder ute, då kan man ägna sig åt annat, som att rita klart alla axlar och försöka positionera dreven mot varandra. Har ju för vana att tillverka saker och ting via enkla knäskisser, men då man sedan ska involvera mekaniska firmor för dom slutliga bearbetningarna så krävs det korrekta ritningar och måttsättning. Verkar bli 1 mm´s spel mellan dreven.
Det som återstår är dragbrotschning av krysset i dragkilsdreven, sedan ska dom kapas upp och anpassas mot varandra. Därefter blir det härdning av alla bitarna samt slipning till slutmått. Sedan är det bara att börja montera bitarna. :wink:
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 13 februari 2019, 17:01

Vad trött man blir på skitstövlar som ska försöka ta över forum med en massa olagligheter, trodde vi var förskonade från detta sedan förra gången det hände... :twisted:
J.Lundin_

Föregående

Återvänd till Skriv om allt som inte har med teknik men kawasakihojar att göra