70-talet

Re: 70-talet

Inläggav Bat62 » 18 november 2018, 18:14

Hur blev effekten med reedcylinder jämfört med utan reed? Antar att toppeffekten inte ökade eller?
Bat62
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 8 februari 2018, 21:15

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 19 november 2018, 16:55

Nu är det ju så att man inte gjuter upp nya cylindrar och behåller samma effekt utan man vill ju ha mer effekt samtidigt som man vill ha bättre körbarhet och helst också mindre bränsleförbrukning. Med Reed så får man lägre förbrukning än med original kolvstyrt, H1 motorn ifråga på 60Hp slukar soppa som en hel bil dvs. runt 1 liter/mil.

Bild
Här ser vi simuleringen av nya cylindern och hur mycket bättre vrid den ger i det lägre registret, går nästan att dra en husvagn efter hojen... :biggrin:
Den vita pilen över vridmomentskurvan visar på ett ställe där man kan ha god hjälp av att använda en Helmholtz resonator eller som Yamaha kallar den "power bottle" efter att ha 10 år senare stulit idén från Alfred Jante.... :roll:

Så här presenteras simuleringen då det gäller REED cylindrar i Blair´s program, själva simuleringen körs ett antal gånger innan man får det slutliga resultatet. För att hänga med i vad som händer så har Blair med flit bromsat ner hastigheten, vilket gör att det är som att se målarfärg torka om man är stressad... :laugh:
Bild
Bilden ovan visar inte den slutliga simuleringen, den blev bättre än så.
Senast redigerad av J.Lundin_ 16 december 2018, 12:33, redigerad totalt 1 gång.
J.Lundin_
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav Bat62 » 19 november 2018, 21:54

Ja det blev ju skillnad. Så det heter Helmholtz resonator ,har bara sett enkla bilder på insug med en låda ovanpå där det skulle ge bättre bottendrag, undrar om det är samma sak som att ha längre insug?
Bat62
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 8 februari 2018, 21:15

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 19 november 2018, 23:47

Nej, det blir inte samma sak med ett längre insug.
J.Lundin_
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 22 november 2018, 18:20

Ibland råkar man ut för saker man inte kunde förutse, som att den uretanlack som den inre formen målats med inte gick ihop med den uretanmassa som den kärnformen gjuts upp med...
Bild.

som tur var spelade detta ingen roll eftersom själva gjutformen blev bra och vill man ha en ny form att leka med så är det bara att gjuta av den i kärnformen... :wink:

Färdiga formen för sandkärnan
Bild
Dom mässingsfärgade brickorna i formen är filter som avluftar formen, avtrycken av dom brukar man se i färdiggjutna detaljer. Sanden som används är blandad med Natriummetasilikat dvs. "vattenglas" och härdas genom att den utsätts för CO2 gas.

Här ser vi ena formen för cylinderns kanaler
Bild
Dom limmas på kärnan som sedan placerad i det hålrum i sandlådan som yttre formen har bildat
Bild
Som man ser så var man tvungen att förse kanalformen i trä med en kona,detta för att sandformen skulle gå att få ur formen då den härdats, denna "utväxt" putsades sedan bort innan kanalen limmades på. Att hantera dessa färdiga sanddetaljer är svårt, det behövs inte mycket tryck på ytorna innan biten åter förvandlas till en sandhög.... :biggrin:

Det gällde att ta fram en massa kärnformar för insuget på dessa skulle ha stolpe och det fick man skapa efter att dom formats och härdats. Genom försiktig filning gick det att få till ett hålrum för stolpen i insuget... :wink:

Oformliga råämnen som sedan ska bearbetas, då gäller det att ha en yta som referens till de övriga...inte så lätt ibland
Bild
Bild
J.Lundin_
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 27 november 2018, 18:03

Från början var det tänkt att dessa cylindrar skulle ha nicasil behandlade lopp eller termiskt påsprutad yta, men det gick inte att ha beroende på utrymmesbrist. Så det blev att montera gjutjärns foder istället.
Bild
Här ser vi en uppsättning på planskiva i svarven för att kunna få till rätt passning mellan lopp och cylinder. Det är alltid lika spännande att starta svarven för första gången efter att man satt upp en bit på planskiva...ska den sitta kvar eller får man den i famnen... :wink:

En aluminium dummy togs fram för att kolla in hur portarna skulle placeras, lika bra att ta något billigt och köra sönder än att gå på de dyrare gjutjärns fodren direkt
Bild

För att kunna ta upp portarna på fodret så målades det med matt vit färg så att det gick att rita ut portarna med blyerts penna. Tyvärr är bilden en aning ur fokus...
Bild

Tanken med cylinder projektet var att visa att man kan tillverka egna cylindrar utan några andra maskiner än en pelarborrmaskin och en svarv. Så för att få till rätta vinklar på portarna på 6 cylindrar så tog jag fram fixturer för att fila ut portarna och dess alla vinklar.
Bild
Med hjälp av en limklämma till en Pratt & Whitney JT9D motor (jumbo) och två centreringsplattor så var det en snar sak att få till alla portar.
Bild
Dessa filfixturer klämdes fast på utsidan av fodren, det krävdes ett antal olika fixturer för att täcka in alla portar och dess utformning
Bild
Fixturer för att få till vinklarna i ovan och underkant
Bild

En dummykolv med portvinklarna utritade fungerade som en mall för den slutliga finishen av portarna
Bild
J.Lundin_
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 4 december 2018, 18:14

Tanken från början var att använda reed ventiler från Yamaha RD 350, men dom såg mopedaktiga ut då man höll en i handen, annars är det flera som har applicerat just dessa reedventiler på H1 med hjälp av ett externt hus. Man har ju inte heller så många modeller att välja mellan beroende på begränsat utrymme mellan dragbultarna till cylindern. Det är en helt annan sak att ha korta pinnskruvar nere på cylinderfoten, då kan man ha betydligt större reedventiler.
Valet föll på ventiler från Yamaha TZR 250.
Bild
Bild

Som synes så har TZR en annan hålindelning, så då åkte jag på att svetsa dit öron på varje cylinder, det kräver sin man att svetsa på material mellan kylflänsar utan att dessa smälter bort. Hade dubbelseende i en halvtimme efter svetsningen.... :biggrin: GP Blair anser att reedventilen ska ha en min. area motsvarande 80% av insugsarean, ingen av dessa reedventiler kommer upp till detta värde, vilket gör att den valda ventilen bromsar effektuttaget. Med den portning cylindrarna har så skulle en rent kolvstyrd version ge runt 120Hp dvs. runt 25Hp mindre med reed, å andra sidan så får man bättre vrid och effekt i lågfartsregistret och på en gathoj är detta mer att föredra.

Bild
Här ser vi öronen som tillkom i samband med valet av TZR ventilen...Fördelen med att använda TZR delar är att jag får ett färdigt och passande koncept vad gäller insugsgummi och förgasare.
J.Lundin_
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 8 december 2018, 12:51

På avgassidan så hämtade jag designen från H1R dvs. 4st skruvhål runt avgasporten, här var det enklast att nyttja en borrmall istället för att försöka indikera upp var hålen skulle sitta
Bild
Hade i det här läget ingen bra fixtur att sätta upp cylindern i, så det fick bli det som fanns på hyllan
Bild
Man kommer långt med enkla fixturer, allt handlar bara om att få bitarna att sitta fast och att dom går att justera in så att man hämnar i rätt läge för bearbetningen
Bild

Bild

Då det var dags att svarva av cylinderkanten jämns med cylindern så ställde jag frågan om det var någon som hade en expanderande bom att låna ut på detta forum, svaren jag fick var en aning kryptiska...har en men får inte låna ut den för frugan... :biggrin:
Hittade en till slut på jobbet, allt blir så mycket enklare med rätta verktygen
Bild

Flänsarna får här sina vibrationsdämpande uttag precis som på original cylindrarna, tror dock att gummi mellan flänsarna är en bättre åtgärd. Å andra sidan så missar man då delar av det karakteristiska Kawa skramlet.... :biggrin:
Bild
J.Lundin_
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 11 december 2018, 23:33

I helgen blev äntligen drivaxlarna för dragkilen klara, men även dreven till kopplingsaxeln
Bild

Här ser vi drev 2 till 5, ettans drev sitter ju direkt på kopplingsaxeln och är fortfarande inte klart
Bild

Det som återstår är att dragbrotscha krysset i de 5 dreven till dragkilsaxeln samt att exakt positions bestämma var dom ska hamna på axeln, man vill ju gärna ha en neutral där dreven inte är i ingrepp, tight om plats, men det borde gå att lösa
J.Lundin_
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav Kim » 13 december 2018, 22:21

Ser ut att bli bra det där Janne! :biggrin: Jaaaasåååå, det var en sån bom du menade... :wink:
Har:
Norton Commando 750 Interstate -73
Kawasaki A1 250 -70
Kawasaki A7 350 -70

Har haft:
Kawasaki H2 -72
Användarvisningsbild
Kim
 
Inlägg: 1451
Blev medlem: 12 juli 2007, 14:22

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 14 december 2018, 08:40

Annars hade väl jag använt min egen.... :laugh:
J.Lundin_
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 14 december 2018, 16:42

För att få till uttaget vid kanalerna så tog jag fram en aluminium mall. Här gällde det att inte göra för stort uttag utan se till att det finns gods kvar i nederkant på cylindern.
Bild
På nätet har man sett skräckexempel på uttag som sträckt sig ända ner till packningsplanet med följd att cylinderytan under insuget brutits av. Original är nämligen insuget gjort så att det underskär packningsplanet inne i cylindern dvs. tar man upp för stora uttag vid kanalerna så är det väldigt lite material som håller kvar cylinderytan, typ 5-6 mm. Överborrar man sedan cylindern till bristningsgränsen så ligger haveriet inte lång borta.... :wink:
Bild
Godset under insuget ligger på runt 2-3 mm, vill man ha mer duration på inloppet så är det gammal hederlig lucka i kolven som gäller då man kör kolvstyrt... :biggrin:

Mittcylindern med monterad reed och insugsgummi från Yamaha TZR
Bild
Som synes så har insugsgummit uttag för en resonanskammare....
Bild
Bild
J.Lundin_
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 16 december 2018, 13:02

Det verkar som att det löser sig med fräsningen av de 11 kuggen på kopplingsaxeln, finns tydligen verktyg för både 10 och 11 kugg, så nästa vecka blir spännande... :wink:
Bild
Tyvärr visade det sig att sliperifirman som jag använt mig av tidigare antingen lagt ner eller konkat, vad säger man... :roll: Blir till att försöka hitta någon annan som är lika seriös...!
J.Lundin_
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 24 december 2018, 13:50

I brist på annat...så tillverkade jag en fixtur för svarvning av förbränningsrum, M14 x 1,25 gänga, den här borde jag ha gjort för mer än 30 år sedan....
Bild

Bild
Förbränningsrummet på en Husqvarna original är en ren rysare
Bild
Får se om det går att svetsa upp rummet och sedan bearbeta det till rätt form...
Provade att svetsa upp förbränningsrummet, inget vidare material att svetsa i, så det är ingen framkomlig väg.
Bild
Svarvade ur toppen och kommer att krympa in en platta med rätt design, som synes så var man inte speciellt noggrann på Husqvarna fabriken då man borrade för tändstiftet, missade något med vinkeln... :smile: Notera också att godset är en aning porigt, borde inte vara det då det är pressgjutet.!
Senast redigerad av J.Lundin_ 1 januari 2019, 12:25, redigerad totalt 1 gång.
J.Lundin_
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 29 december 2018, 13:35

För att inte göra bort mig och svarva till ett förbränningsrum som inte fungerar som tänkt så tänker jag provköra designen i GP Blair´s första 2-takts program. Lättare sagt än gjort, detta program så dagens ljus 1992 och var då DOS baserat vilket inte dagens Windows 10 gillar. Egentligen är det filformen ARV. som den inte kan hitta, försökte själv hitta något att ladda ner vilket misslyckades... :sad:
Så det blev till att släpa fram en gammal dator med Windows XP och ladda in gamla programmet samt även det senare för simulering och beräkning av REED motorer. Bild finns ju ovan på hur denna simulering ser ut... :wink:

Som vanligt krävs det en massa värden som man givetvis inte har tillgängligt då man sitter framför datorn, så det blir till att scanna av motorn´s alla mätt och värden...suck

Så här ser presentationen ut i Blairs program
Bild

Man har två program som man går in i för simulering
Bild

Att rita upp ett förbränningsrum är en sak, att sedan svarva fram det är en helt annan grej... :wink: Att få till en halvsfär perfekt är ingen lek, speciellt inte i Aluminiumbrons (JM7), fast ibland lyckas man... :biggrin:
Bild
Återstår att få till radien på squish ytan samt att svarva YD till rätt greppassning.
Bild
J.Lundin_
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10



FöregåendeNästa

Återvänd till Skriv om allt som inte har med teknik men kawasakihojar att göra

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron