70-talet

Re: 70-talet

Inläggav Bat62 » 18 november 2018, 18:14

Hur blev effekten med reedcylinder jämfört med utan reed? Antar att toppeffekten inte ökade eller?
Bat62
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 8 februari 2018, 21:15

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 19 november 2018, 16:55

Nu är det ju så att man inte gjuter upp nya cylindrar och behåller samma effekt utan man vill ju ha mer effekt samtidigt som man vill ha bättre körbarhet och helst också mindre bränsleförbrukning. Med Reed så får man lägre förbrukning än med original kolvstyrt, H1 motorn ifråga på 60Hp slukar soppa som en hel bil dvs. runt 1 liter/mil.

Bild
Här ser vi simuleringen av nya cylindern och hur mycket bättre vrid den ger i det lägre registret, går nästan att dra en husvagn efter hojen... :biggrin:
Den vita pilen över vridmomentskurvan visar på ett ställe där man kan ha god hjälp av att använda en Helmholtz resonator eller som Yamaha kallar den "power bottle" efter att ha 10 år senare stulit idén från Alfred Jante.... :roll:
J.Lundin_
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav Bat62 » 19 november 2018, 21:54

Ja det blev ju skillnad. Så det heter Helmholtz resonator ,har bara sett enkla bilder på insug med en låda ovanpå där det skulle ge bättre bottendrag, undrar om det är samma sak som att ha längre insug?
Bat62
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 8 februari 2018, 21:15

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 19 november 2018, 23:47

Nej, det blir inte samma sak med ett längre insug.
J.Lundin_
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 22 november 2018, 18:20

Ibland råkar man ut för saker man inte kunde förutse, som att den uretanlack som den inre formen målats med inte gick ihop med den uretanmassa som den kärnformen gjuts upp med...
Bild.

som tur var spelade detta ingen roll eftersom själva gjutformen blev bra och vill man ha en ny form att leka med så är det bara att gjuta av den i kärnformen... :wink:

Färdiga formen för sandkärnan
Bild
Dom mässingsfärgade brickorna i formen är filter som avluftar formen, avtrycken av dom brukar man se i färdiggjutna detaljer. Sanden som används är blandad med Natriummetasilikat dvs. "vattenglas" och härdas genom att den utsätts för CO2 gas.

Här ser vi ena formen för cylinderns kanaler
Bild
Dom limmas på kärnan som sedan placerad i det hålrum i sandlådan som yttre formen har bildat
Bild
Som man ser så var man tvungen att förse kanalformen i trä med en kona,detta för att sandformen skulle gå att få ur formen då den härdats, denna "utväxt" putsades sedan bort innan kanalen limmades på. Att hantera dessa färdiga sanddetaljer är svårt, det behövs inte mycket tryck på ytorna innan biten åter förvandlas till en sandhög.... :biggrin:

Det gällde att ta fram en massa kärnformar för insuget på dessa skulle ha stolpe och det fick man skapa efter att dom formats och härdats. Genom försiktig filning gick det att få till ett hålrum för stolpen i insuget... :wink:

Oformliga råämnen som sedan ska bearbetas, då gäller det att ha en yta som referens till de övriga...inte så lätt ibland
Bild
Bild
J.Lundin_
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 27 november 2018, 18:03

Från början var det tänkt att dessa cylindrar skulle ha nicasil behandlade lopp eller termiskt påsprutad yta, men det gick inte att ha beroende på utrymmesbrist. Så det blev att montera gjutjärns foder istället.
Bild
Här ser vi en uppsättning på planskiva i svarven för att kunna få till rätt passning mellan lopp och cylinder. Det är alltid lika spännande att starta svarven för första gången efter att man satt upp en bit på planskiva...ska den sitta kvar eller får man den i famnen... :wink:

En aluminium dummy togs fram för att kolla in hur portarna skulle placeras, lika bra att ta något billigt och köra sönder än att gå på de dyrare gjutjärns fodren direkt
Bild

För att kunna ta upp portarna på fodret så målades det med matt vit färg så att det gick att rita ut portarna med blyerts penna. Tyvärr är bilden en aning ur fokus...
Bild

Tanken med cylinder projektet var att visa att man kan tillverka egna cylindrar utan några andra maskiner än en pelarborrmaskin och en svarv. Så för att få till rätta vinklar på portarna på 6 cylindrar så tog jag fram fixturer för att fila ut portarna och dess alla vinklar.
Bild
Med hjälp av en limklämma till en Pratt & Whitney JT9D motor (jumbo) och två centreringsplattor så var det en snar sak att få till alla portar.
Bild
Dessa filfixturer klämdes fast på utsidan av fodren, det krävdes ett antal olika fixturer för att täcka in alla portar och dess utformning
Bild
Fixturer för att få till vinklarna i ovan och underkant
Bild

En dummykolv med portvinklarna utritade fungerade som en mall för den slutliga finishen av portarna
Bild
J.Lundin_
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 4 december 2018, 18:14

Tanken från början var att använda reed ventiler från Yamaha RD 350, men dom såg mopedaktiga ut då man höll en i handen, annars är det flera som har applicerat just dessa reedventiler på H1 med hjälp av ett externt hus. Man har ju inte heller så många modeller att välja mellan beroende på begränsat utrymme mellan dragbultarna till cylindern. Det är en helt annan sak att ha korta pinnskruvar nere på cylinderfoten, då kan man ha betydligt större reedventiler.
Valet föll på ventiler från Yamaha TZR 250.
Bild
Bild

Som synes så har TZR en annan hålindelning, så då åkte jag på att svetsa dit öron på varje cylinder, det kräver sin man att svetsa på material mellan kylflänsar utan att dessa smälter bort. Hade dubbelseende i en halvtimme efter svetsningen.... :biggrin: GP Blair anser att reedventilen ska ha en min. area motsvarande 80% av insugsarean, ingen av dessa reedventiler kommer upp till detta värde, vilket gör att den valda ventilen bromsar effektuttaget. Med den portning cylindrarna har så skulle en rent kolvstyrd version ge runt 120Hp dvs. runt 25Hp mindre med reed, å andra sidan så får man bättre vrid och effekt i lågfartsregistret och på en gathoj är detta mer att föredra.

Bild
Här ser vi öronen som tillkom i samband med valet av TZR ventilen...Fördelen med att använda TZR delar är att jag får ett färdigt och passande koncept vad gäller insugsgummi och förgasare.
J.Lundin_
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 8 december 2018, 12:51

På avgassidan så hämtade jag designen från H1R dvs. 4st skruvhål runt avgasporten, här var det enklast att nyttja en borrmall istället för att försöka indikera upp var hålen skulle sitta
Bild
Hade i det här läget ingen bra fixtur att sätta upp cylindern i, så det fick bli det som fanns på hyllan
Bild
Man kommer långt med enkla fixturer, allt handlar bara om att få bitarna att sitta fast och att dom går att justera in så att man hämnar i rätt läge för bearbetningen
Bild

Bild

Då det var dags att svarva av cylinderkanten jämns med cylindern så ställde jag frågan om det var någon som hade en expanderande bom att låna ut på detta forum, svaren jag fick var en aning kryptiska...har en men får inte låna ut den för frugan... :biggrin:
Hittade en till slut på jobbet, allt blir så mycket enklare med rätta verktygen
Bild

Flänsarna får här sina vibrationsdämpande uttag precis som på original cylindrarna, tror dock att gummi mellan flänsarna är en bättre åtgärd. Å andra sidan så missar man då delar av det karakteristiska Kawa skramlet.... :biggrin:
Bild
J.Lundin_
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 11 december 2018, 23:33

I helgen blev äntligen drivaxlarna för dragkilen klara, men även dreven till kopplingsaxeln
Bild

Här ser vi drev 2 till 5, ettans drev sitter ju direkt på kopplingsaxeln och är fortfarande inte klart
Bild

Det som återstår är att dragbrotscha krysset i de 5 dreven till dragkilsaxeln samt att exakt positions bestämma var dom ska hamna på axeln, man vill ju gärna ha en neutral där dreven inte är i ingrepp, tight om plats, men det borde gå att lösa
J.Lundin_
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav Kim » 13 december 2018, 22:21

Ser ut att bli bra det där Janne! :biggrin: Jaaaasåååå, det var en sån bom du menade... :wink:
Har:
Norton Commando 750 Interstate -73
Kawasaki A1 250 -70
Kawasaki A7 350 -70

Har haft:
Kawasaki H2 -72
Användarvisningsbild
Kim
 
Inlägg: 1451
Blev medlem: 12 juli 2007, 14:22



Föregående

Återvänd till Skriv om allt som inte har med teknik men kawasakihojar att göra

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron