70-talet

Re: 70-talet

Inläggav Bat62 » 17 februari 2018, 19:06

Ja det blir nog till att åka till aga ,jag fundrade lite på de där modulfräsarna, om man inte skulle kunna slipa om profilen på en befintlig fräs till 11-kuggars fräs,men det kanske inte är så lätt gjort?
Bat62

Inläggav J.Lundin_ » 18 februari 2018, 13:05

Så här ser ytter kåpan ut då ytan runt växelaxeln är tillfixad, återstår att borra nytt hål för axeln
Bild
Kvar att göra är att svetsa igen kedjeuttagen, med hjälp av en kopparplåt som back-up så är det
bara att fylla på med svetssträngar tills ytan är fylld. På bilden ser man att ena stora uttaget redan är igensvetsat. sedan får man snygga till ytorna både på in och utsida
Bild
Kåpans utseende då alla kedjeuttagen är igenfyllda
Bild
Kåpan som den ser ut just nu, det kvarstår lite att fixa till, annars är den i stort sätt klar
Bild
Det börjar bli dags att titta på de andra bitarna nu, återkommer då det finns något mer att visa.... :wink:

Då det gäller modifiering av modulfräs så går det inte att utgå från en korrekt modul (1,5) eftersom det inte finns tillräckligt med material för att få till en korrekt radie på kuggen. Ett kugg med 11 tänder är väldigt vid jämfört med övriga kugg i samma serie. Just det här var vi tidigt inne på, går möjligtvis om man tar en modulfräs som från början är gjord för betydligt större modul. Det man får göra då är att gjuta av befintlig kuggprofil och sedan försöka mäta upp hur radien på kuggen ser ut och sedan försöka överföra denna radie på en modulfräs, inte det lättaste jobbet precis om det ska bli perfekt gjort. Husqvarna folket har dessutom inte följt den standard som vald kuggmodul har utan ändra en hel del på drevens diametrar för att få till den utväxling man varit ute efter. Så frågan är om ens 11 kuggars drevet följer någon form av standard.... :biggrin:
J.Lundin_

Inläggav Bat62 » 19 februari 2018, 18:58

Det är verkligen invecklat med kugghjul ,så Husqvarna gick över gränsen i diametrar på kugghjulen än vad modulen anger? Enligt hur jag tänker om det nu är rätt, så borde det inte innebära att utväxlingen ändras om kuggantalet är samma ,men de kanske minskade antalet på motgående kugghjul?
Hyvling av kugghjul måste ju gå ,jag har själv arbetat vid en jättelik bordshyvel som tog ca. 5 meter långa objekt,det var teleskåpmaster till vanliga truckar som jag hyvlade insidorna på, satte två ubalkar med två skärstål på vardera i varje körning. Problemaet med så långa objekt var bara att det kunde fjädra om man inte hade tillräckligt många anliggningspunkter mot bordet
Bat62

Inläggav J.Lundin_ » 20 februari 2018, 11:36

Det man har gjort är att man kombinerat två kugg mot varandra som enligt standard normalt har en viss diameter och med dessa standard diametrar mot varandra så skulle kuggflankspelet bli alldeles för stort dvs. runt 1,25mm istället för 0,25mm. Så för att lösa problemet har man ökat på diametrarna så att kuggflankspelet hamnat där man vill ha det. Det är märkligt att det fungerar att göra så i praktiken, ett annat exempel på detta med spel är kickdrevet på en fotväxlad HVA, det går mot ettans drev på 39 kuggar. Detta drev kan man få att passa på en handväxlad HVA motor som har pedalstart då man bygger om till kickstart, men det drevet som kickdrevet då går mot har 40 kugg.... :biggrin: Allt tycks handla om kuggflankspelet man får. I det senare fallet hamnar kuggflankspelet med ett kugg mer på runt 0,15mm
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 6 mars 2018, 17:59

Eftersom detta är ett Kawaforum så kan jag roa er som inte har varit medlemmar eller läst vår klubbtidning med lite bilder på sådant som under årens lopp gått sönder på min hoj... :wink:
Alien attack...eller då fjäderhållarna i kopplingen fick för sig att unisont gå av under ett bakhjulsåk med matkasse i ena handen.. :shock:
Bild
Ingen fara, sådant här går att fixa till, bäst är det om man kan plocka upp alla bitarna från gatan...
Bild
Så här ser det ut då alla bitar åter är på plats efter svetsning, det kunde man inte tro då man såg kåpan direkt efter haveriet
Bild
Kåpan som den såg ut på insidan innan den även här slipades till
J.Lundin_

Inläggav Käärme » 8 mars 2018, 07:44

Snyggt lagat och tack för informationen om vart man vänder sig när det skiter sig :mrgreen:

Juha
H1-E 1974 .|:
H1 1970 .|:
H1RR .|:
Käärme

Inläggav J.Lundin_ » 25 mars 2018, 12:06

Du är välkommen, övning ger färdighet och jag har haft en hel del bitar att träna på under årens lopp.. :biggrin:

Just nu är det lite stiltje på växellådsprojektet i väntan på att alla bitar skall falla på plats och det finns som sagt även annat att fixa till. Jag håller ju samtidigt på att försöka renovera gamla road racing kopian till brukbart skick. Fick tillbaks den i delar för ett antal år sedan och det fattades ganska många bitar, exempelvis framgaffel, hjul. clip-on styre osv. Eftersom det är 44 år sedan den byggdes så väldigt svårt att få tag i de delar som satt på den då.

Bild
Så här såg den ut då den stod utställd på anrika Marmorhallarna 1975/76
J.Lundin_

Inläggav Bat62 » 1 april 2018, 19:20

Vet ju att du hade en motorsågsförgasare på den också. Jag hade också det på min flintamotor en likadan tillotson med hemmagjort insug som jag fick tag på genom min kompis. Detta var cirka -76, -77 undrar månne om det var någon som såg din hoj och fick inspiration?
Bat62

Inläggav J.Lundin_ » 2 april 2018, 11:50

Tillotson och Walbro förgasare var något man använde sig av på Gocart på 70-talet, används fortfarande eftersom dom går att få väldigt korta vad gäller insugslängd samt att dom är lätta att justera in. Tillotson kallades på den tiden för "till och från" förgasare eftersom 8 av 10 direkt från kartong fungerade dåligt., en del gick inte ens att få till trots ihärdiga försök..:-) Eftersom det handlar om membranförgasare så var dom känsliga för tryckskillnader då det gällde bränslematningen, Tillotson gick att "Christensen modifiera" vilket innebar att man borrade och fäste ett rör från inloppet och in till membrankammaren vilket då gav "säkrare" tillgång till det rådande atmosfärstrycket utanför förgasaren.
Walbro förgasaren fanns att få med 42mm´s genomlopp och var populära att sätta på en-cylindriga 250cc motorer
J.Lundin_

Inläggav Bat62 » 2 april 2018, 16:59

Kul att du nämnde rör från insuget ,det fanns på mitt insug också men jag fattade inte vad det var till för då. Den gick ändå när man väl hade fått den att suga igenom bensin, efter att hällt direkt i förgasaren några gånger och startat så sög den själv till slut.
Bat62

Inläggav J.Lundin_ » 3 april 2018, 07:45

Röret på insuget ska du koppla till motorns vevhus, det rör jag skrev om sätter man i inloppet till förgasaren.
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 21 april 2018, 11:50

Förutom att jag försöker få ihop en 5 växlad låda så försöker jag också att renovera min räser, inte alldeles lätt då den byggdes för mer än 40 år sedan. Då jag fick tillbaks den så saknades framgaffeln, ingen lätt sak att hitta. Fick efter en hel del sökande tag på en E-type gaffel, ett riktigt sjöfynd...kan folk misshandla saker och ting... :roll:
Den var minst sagt i kraftigt behov av renovering... :roll:
Bild
Varför man sågat av änden kan man fråga sig, fick svarva till en bit som överensstämde med övriga plattan och sedan svetsa dit den.
Bild
Styrstolpen visade sig vara skarvad med ett rör på 26mm, originalet är på 25mm, vilket innebar att undre lagerbanan inte skulle gå att byta, den var dessutom skadad, det påskarvade röret var dessutom krokigt/snett, klåpare som varit i farten, suck. Det var bara att svarva bort, köpa en bra styrstolpe från en annan moppe och sedan sätta dit den..
Inte så enkelt som man kan tro, det gäller ju att få dit röret i perfekt vinkel.
Bild
Så för att få dit röret så att det hamnar i rätt vinkel var jag tvungen att tillverka en fixtur med två flänsar, den ena flänsen lades an mot undre gaffelplatta så att röret kunde klämmas fast med små svetstvingar. Fixturens hål hade perfekt greppassning mot röret så att det skulle sitta rejält fast under själva svetsningen. Den andra flänsen på fixturen använde jag sedan för att med kloavdragare få bort fixturen, det gäller ju att tänka till innan man målar in sig i ett hörn.
Röret hamnade i perfekt vinkel, det kunde man se i svarven efteråt.
Bild
Bild
Fast det värsta var ju fortfarande kvar att fixa till....Under skruvmejseln så ser man en rostig gängad stång, den ska sitta fast i botten på ena stötdämparbenet och utgöra fäste för den fjäder som ska löpa inne i gaffeln. Konstruktionen är ju riktigt rutten och har inget med en normal framgaffel att göra, har saknas det olja, dämpbrickor, packboxar osv. kort sagt framgaffeln fungerar inte ens som en cykelpump, den är simplare än så... :wink: Icke desto mindre utgör den ju en utmaning att laga. Så hur får man fast denna med M7 gängade stång i botten på stötdämparbenet. Man kan ju skära av röret nära botten på benet och sedan försöka svetsa fast stången, Nä ingen bra lösning.
Bild
Bättre att såga bort det gängade fästet för framhjulet och därunder hitta det hål som blivit då stången släppt från benet. Med hjälp av en svarvad bit aluminium så styrdes stången upp i benet för att sedan svetsas fast. Blev helt perfekt Och när jag ändå var i farten så kunde jag likagärna åtgärda övrig misshandel av gaffeln...
Bild
Man kan ju undra varför man slipat bort halva momentfästet får bromsskölden.. :roll:
Bild
Momentfästet gick lyckligtvis att få till också, att sedan svetsa tillbaks hjulfästet i perfekt vinkel var också något man fick rikta upp så gått det gick. Fel vinkel här så kan man glömma att man får i en stickaxel framöver.... :shock:
Bild
Gick att få till det också, så det återstod bara att måla gaffeln och sätta dit nya delar, delar ja, dessa verkar vara tillverkade i ett asiatiskt lågprisland och med motsvarande kvalité, fan vad skit det säljs. Kromet på de nya innerbenen är nog det värsta jag sett någonsin, verkar som att man inte avfettat bitarna innan dom gick ner i krombadet.
Bild
Väl ihop ser den ju snygg ut förutom kromet....Provmonterade gaffeln i ramen...javisst ja, den måste kapas också om inte räsern ska se ut som en chopper...suck :wink:
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 24 april 2018, 09:51

Bild
Provmonterade det femväxlade motorblocket i ramen och det verkar passa perfekt, ser faktiskt normalt ut fast det är en kåpa bredare. Den ner kapade framgaffel monterades också, den fick kapas 16cm för att ramen skulle hamna i våg...!! Har också passat på att byta ut hjuldimensionen från 16" till mer passande 17" vilket givetvis kräver en del modifiering av baksvingen, batterihållaren fick respass och kommer att flyttas fram en bit. Nu fattas det bara clip-on styre för att få den att se komplett ut och det är på G.
Bild
Här är tillkapade ämnen för blivande styre, svårigheten är sedan att bestämma vilken vinkel handtagen ska ha på hojen.
Bild
Första handtaget svetsat, då gäller det att få till samma vinkel på det andra handtaget. också.. :wink: Sedan får man se om man har några handleder kvar efter att ha provat att styra ekipaget... :laugh: Efter att ha provsuttit räsern några gånger så inser man att man inte är 23 år längre.... :smile:
J.Lundin_

Inläggav Käärme » 25 april 2018, 09:46

Imponerande som vanligt. Jag har "handikappanpassat" min räcer också pga ålderskrämpor mm. Men du kommer att märka när du åker iväg på räcern så försvinner alla krämpor och hux flux är man 23 igen (tror man) :biggrin:

Juha
H1-E 1974 .|:
H1 1970 .|:
H1RR .|:
Käärme

Inläggav J.Lundin_ » 25 april 2018, 17:46

Ja man kan ju alltid hoppas...annars får man väl bygga om den till handväxlad... :laugh: Den är väldigt liten då man väl sitter på den, kan det vara så att ramen har krympt med åren :?: Visserligen fick jag in den i amazonen då jag slängt ut baksätet för vidare transport till anrika Skarpnäck, fick dock ta av framhjulet vid dessa tillfällen för att få plats.

Skarpnäck var sista tillflyktsorten där man kunde provköra utan störande inslag såsom länsman. Länsman var förövrigt på jakt efter mig vid ett antal provkörnings tillfällen, dock kom dom alltid försent.. :biggrin: Förmodligen så var +10.000rpm och expansionskammare utan ljuddämpare inget omgivningen uppskattade, märkligt ingen förståelse för ens hobby... :shock: Inte ens industriområden var fredade ställen, man kunde ta några repor sedan gällde det att fort ta sig därifrån. Det spanings signalement som länsman tydligen hade var att föraren hade blå hjälm... :wink: Detta resulterade i att en polare på en crosshoj blev stoppad av en bumse, utfrågad och närmast hotad med böter. "det är ingen idé att du nekar" nähä och varför då..? Jag vet att det är du som härjar i omgivningen..jaha och hur vet du det så säkert..."du har blå hjälm och förövaren ska åka runt med blå hjälm, åfan..Det hade nu samlats en hel del åhörare som det alltid gjorde då länsman ingripit, själv stod jag i första ledet och flinade. Då uppenbarade sig nästa kompis på en crosshoj...också med blå hjälm, ridå, det var en mycket moloken bumse som begav sig därifrån med skrattet från omgivningen ringande i öronen.. :biggrin:
J.Lundin_

FöregåendeNästa

Återvänd till Skriv om allt som inte har med teknik men kawasakihojar att göra