70-talet

Re: 70-talet

Inläggav chramon » 8 oktober 2017, 09:24

Wow, här var det hi-tec... på en gammal Flinta-motor. :biggrin:
Hade själv en Monark Topper år 1975 med Flintamotor, 2 växlad.
Inte världens roligaste moppe, men den här låter spännande. Lycka till med bygget.
H1E 500 -74
chramon
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 28 april 2014, 18:05
Ort: Lycksele

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 9 oktober 2017, 18:10

Det här projektet innehåller allt man kan tänka sig vad gäller fallgropar, bara att få dit alla drev där dom ska sitta via greppassning blir en rysare. Så där gäller det att tänka till lite vad gäller fixturer, efter att man har värmt upp dreven och kylt ner axel så har man inte så många sekunder på sig att få dit bitarna på rätt ställe..:-) Ska bli spännande att få till..:-)
J.Lundin_
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav Käärme » 10 oktober 2017, 07:43

Imponerande. Spännande läsning.
H1-E 1974 .|:
H1 1970 .|:
H1RR .|:
Käärme
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 3 december 2009, 09:01

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 22 oktober 2017, 21:59

Äntligen börjar alla råämnen för dreven bli klara, återstår ett ämne att göra klart.
Bild
Tyvärr visade sig 1:ans fasta drev på 11 kuggar inte vara standard dvs. det finns ingen modulfräs att köpa för detta antal kuggar, så antingen lyckas jag få en modulfräs tillverkad eller så blir det till att tillverka 6st nya kopplingsaxlar med diam för 12 kuggar istället. Finns ett tredje alternativ men det väntar jag med än så länge eftersom det är en riktig rysare att få till.

Bild
Första råämnet uppsatt i delningsapparaten, nu är det bara att rikta in allt och sedan börja fräsa kuggar för brinnande livet.. :biggrin: Räknar man ihop alla drev som skall bearbetas så handlar det om totalt 253st kugg som ska fräsas fram, lär ta sin rundliga tid... :wink:
J.Lundin_
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 19 november 2017, 22:27

Bild
Här ser man en av modulfräsarna som används vid kuggfräsningen, maskinen ifråga är en Abene VHF3.Modulfräsarna skiljer beroende på hur många kugg man vill ha, vissa av fräsarna täcker in ett ganska stort område, medans andra täcker in ett mindre antal kugg.
Med 8st modulfräsar har man följande uppdelning: Modulfräs #1, 12-13 Kugg, #2 14-16 Kugg, #3 17-20 Kugg, #4 21-25 Kugg, #5 26-34 Kugg, #6 35-54 Kugg, #7 55-134 Kugg, #8 135- Kugg. Vill man ha mer noggrann fräsning av kuggen så finns det även satser med 15st fräsar istället för 8st för samma område.
Bild
Två frästa råämnen, 34 och 36 kugg, återstår "bara" 7st innan jag kan gå vidare med bearbetningen. Får se hur det går med axlarna, eventuellt går det att hyvla fram dessa 11 Kugg :wink:
Dessa råämnen plus 3 till ska ju ha ett "kors" i centrum för dragkilen, detta kors kan antingen dragbrotschas fram eller som jag är inne på nu, trådgnistas ut. Problemet i det senare fallet är att få tag i en gnistmaskin som kan ta råämnets hela längd på drygt 160mm, annars får man dela på ämnet i två delar och gnista dom var för sig.

Trådgnistar man dreven så måste de invändiga ytorna putsas eftersom gnistningen kan ge upphov till mikrosprickor som på sikt kan få dreven att spricka. Inom flyget är detta en regel utan undantag, det ska alltid till en bearbetning efter gnistning av en belastad detalj, där har man lärt sig den hårda vägen..så varför inte följa den regeln.. :biggrin:

Tanken är också att då alla delar är klara och härdade så ska dom också kulpenas, detta för att få bättre hållbarhet mot utmattning, mer om detta framöver... :wink:
J.Lundin_
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 22 december 2017, 14:45

Bild
Då är äntligen de sista drevämnena till dragkilsaxeln klara, återstår att fräsa fyra ämnen till kopplingsaxeln.
Funderar på att prova slipa dreven själv, har en gammal luftdriven höghastighets slipmaskin (100.000 rpm) från UVA liggandes, den borde man ju någon gång använda.. :wink: Krävs bara att man tillverkar ett bomfäste för att sätta den i svarven, tittar på detta under julen.
Bilderna nedan visar hur originalet till växelkåpan ser ut, den innehåller mycket skit som måste bort för att kunna användas
Bild
Bild
Växelkåpan som den ser ut just nu, kommer att bygga vidare på denna kåpa så att jag kan använda den till att testa växelmekanismen. Därefter blir det till att gjuta upp en helt ny med allt vad det innebär. Det som brukar vara struligt är att få till att stöd och hål hamnar där dom ska eftersom man måste ta hänsyn till krympmån.
Bild
Bild
J.Lundin_
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav kawabjorn » 4 januari 2018, 12:05

Tämligen seriöst bygge :shock:
Intressant är att jag har en arbetskamrat som håller på med ungefär samma sak, få in fler växlar i en Flinta. Ska bli kul att se vem av er som blir först och lyckas bäst.

Björn
Nuvarande: H2-72 som rullar och en Z1-73 i delar
Sålda: Z1B och Z1A
Användarvisningsbild
kawabjorn
 
Inlägg: 806
Blev medlem: 19 september 2007, 12:27
Ort: Ludvika

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 4 januari 2018, 12:27

Kul,då vet han kanske vad han gett sig in på... :wink: Vore kul att se lite bilder från hans projekt...! Jag har ju haft mer än 30 år på mig att fundera över detta projekt, så jag har ingen anledning att stressa, bättre då att tänka igenom projektet rejält och se till att det fungerar i slutändan.
Bild
Efter att ha fräst bort allt som inte ska vara med på den nya kåpan, så återstår det inte speciellt mycket material.
Bild
Då återstår det "bara" att svetsa i material där det saknas. Mässingsplåten mellan kåpa och block byts mot koppar då det är dags att svetsa ihop delarna. Det här är inte lätt svetsat då tjockleken på bitarna ligger runt 1.5 till 3mm, lär kräva en hel del provsvetsning på lösa bitar innan jag ger mig på de riktiga bitarna
Bild
J.Lundin_
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 28 januari 2018, 22:00

I väntan på att vi finner en lösning på fräsningen av drevet på axeln så ägnade jag tid till att svetsa ihop växelkåpan.
Det lutar åt att vi tillverkar en ny modulfräs som tar 10-11 kugg, här gäller det att inte backa för eventuella svårigheter.. :shock:
Bild
Med backup plåtar av koppar som man kan svetsa emot mellan kåpa och block så var det bara att fylla på med svets. Här gäller det inte att få till någon fin tunn svetsskarv utan fläska på så att man är säker på att det tränger in ordentligt samt att man har något att slipa på efteråt.
Bild
Som man ser på bilden ovan så vågade jag inte svetsa ända in mot kåpan eftersom jag inte har koppar emellan, det är sådant som man får justera efteråt med svetsen.
Bild
Tillsatstråden jag använder är legerad och ger en hård svetsskarv vilket är idealiskt då man ska slipa till ytorna efteråt. Det var förvånansvärt enkelt att svetsa ihop bitarna och efter tillslipning så kommer kåpan att se bra ut... :wink:
J.Lundin_
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 4 februari 2018, 11:22

Trägen vinner, efter att ha slipat till kåpan efter svetsningen så ser den ut så här
Bild
Kåpan har fått arbetsnamnet "kulisskåpan" eftersom den är lövtunn på flera ställen... :biggrin:
Den är mer som ett vindskydd i framkant än något som kan anses som bärande del på motorn.
Bild
Det som återstår är att komplettera kåpan med lite svets på insidan samt att fylla på med material på delar av kanten mot yttre kåpan
Bild
Kvar att göra är också att få till delen bakom växelaxeln samt den yttre kåpan, men det är ett mindre problem som jag ser det. Med en bra stabil svets och en stadig hand kan man göra underverk med det mesta.. :wink:
J.Lundin_
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav Bat62 » 8 februari 2018, 21:22

Hej, har läst tråden nu och det ser spännande ut, använder du fortfarande gassvets? Jag menar till aluminiumet på motorblocket
Bat62
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 8 februari 2018, 21:15

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 9 februari 2018, 09:48

Nej, jag kör med en ny fin ESAB tig. Det hade säkert gått...men varför späka sig.. :biggrin: Det värsta med att försöka svetsa dessa bitar är att få bort den originalfärg som motorns delar är målade med. Där har dom verkligen lyckats få till en färg som är svår att få bort och som många gånger ser ut som ren aluminium ända tills man sätter brännare mot ytan.. :smile:
Kulisskåpan ska ju bara användas för att få till växelmekanismen, men kommer säkert att fungera bra även i praktiken, kommer säkert att köra runt med den av bara ren slöhet.. :wink: Tanken är ju att gjuta upp en helt ny kåpa samt dess ytterkåpa, den måste ju också modifieras så att den täcker växelmekanismen. Håller just nu på att försöka få till och anpassa ytterkåpan så att det blir tätt runtom.

Fräsningen av 11 kuggars drevet på axeln ställer fortfarande till med problem eftersom det inte är en standard då det gäller modulfräsar. Jag jobbar med problemet och försöker ta fram en bra lösning. En variant var att man kanske kunde fräsa dessa kugg i flera steg och använda olika modulfräsar, kanske är en framkomlig väg. Annars får jag skicka iväg axlarna utomlands för att få det gjort. Har förövrigt kontakt med en kuggspecialist här hemma som säkert kan göra jobbet när han väl har tid.... :roll:
J.Lundin_
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 12 februari 2018, 17:35

Nu börjar kulisskåpan ta form, kvar att sätta dit är några fästen för växelmekanismen
Bild
Så här ser det ut då original ytterkåpa sätts dit
Bild
För att täcka hålet så offrades en fin original kåpa genom att såga bort en bit som sedan skohonades in på plats. Det här var inte alldeles lätt eftersom kåpan har en dubbel krökt yta samt att jag också ville få till så att den bakre linjen på kåpan stämmer med den som redan finns. Sedan visade det sig att kåporna inte var speciellt roliga att svetsa i, det var som i sandgjuten magnesium, det bubblade friskt från innesluten skit som "inte ville vara med"... :wink:
Bild
Det nedre uttaget för växelaxeln kommer att tas bort och fyllas igen så att kåpan får perfekt passning längs den nedre tätningsytan. Med lite påläggssvets och efterföljande slipning så kommer kåpan att se "original ut". Det som också ska göras på ytterkåpan är att fylla igen kedjeuttagen i bakkant, dom fyller ju ingen funktion längre... :wink:
Bild
J.Lundin_
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav Bat62 » 15 februari 2018, 19:33

Jag frågade bara eftersom jag har en gammal flintamonark som jag ägt sen 70-talet då man var 15. sen har den stått så den är inte i bästa skick nu. Jag var mer inne på cross på den tiden då jag satte Florida dämpare på för att få mellanrum på skärm/bakhjul och det sitter aluminium på fästena som gått sönder ,jag tänkte det går att svetsa med gas, kan man ha samma pinnar som för tig,tror du?
Bat62
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 8 februari 2018, 21:15

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 16 februari 2018, 13:32

Gassvetsning av aluminium är mer som att löda och kräver flussmedel och troligtvis annat tillsatsmaterial. Då jag höll på med gassvetsning av aluminium för mer än 40 år sedan så köpte jag både tillsatsmaterial och fluss hos AGA. Jag tror att det är en något lägre smältpunkt på lodet än tråd för tig svetsning.

Var för många år sedan faktiskt inne på att använda detta lod tillsammans med tig svetsen för att svetsa kylare på besvärliga ställen, detta blev dock aldrig av, är dock fortfarande sugen på att se om det praktiskt skulle fungerar som jag tänkt... :wink: Det är först då man provar som man får veta om saker och ting fungerar...!
J.Lundin_
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10



FöregåendeNästa

Återvänd till Skriv om allt som inte har med teknik men kawasakihojar att göra

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron