Regbesiktning H1 -71

Regbesiktning H1 -71

Inläggav Pecka » 15 november 2015, 22:05

Ska registreringsbesiktiga min H1 från -71 imorgon. Tänkte höra hur det är med totalvikten på en sådan. Läst både 350 och 360 kg, vilket gäller?
Pecka

Re: Regbesiktning H1 -71

Inläggav Perolofsson » 15 november 2015, 23:50

Intressant!
Jag har kollat på de 500:or jag har sparat regnummer på och det är minst sagt en blandad kompott!! :surprised:
De flesta har faktiskt 270 kg som totalvikt, någon 320 och ett par (tidiga) har ingen totalvikt pesenterad alls utan bara en tjänstevikt på 190 eller 195kg.

En H1D 1973 ståtar med 420 kg totalvikt och hela 200kg i maxlast....

Tycks vara en bedömningssport, det där! :laugh:

Lycka till!

/Per
Perolofsson

Inläggav Pecka » 16 november 2015, 00:12

Hah ja inte vidare konsekvent där! Får väl se vad besinningsmannen säger.

Tack Per!
Pecka

Inläggav Pecka » 16 november 2015, 22:33

Besiktningen godkänd. :)

Enda tråkiga är att vintern är på väg inom några dagar..
Pecka

Inläggav Pecka » 6 juni 2017, 10:12

Körde på 71:an igår men den behöver omvårdnad helt klart.

Går som en säck med skit i lägre registret och växellådan lever sitt eget liv ibland. Hittade ett extra neutralläge mellan ettan och tvåans växel under acceleration från ett rödljus. Lite oväntat bestämmer den sig för att hoppa i 2:an själv och skickar framhjulet i luften. :laugh:

Kan bero på kopplingen då jag fått använda en hemgjord extra lång justeringsskruv för att den skall ta något sånär och ändå ligger skiten och drar litegrann.

Någon som har ett extra "insugspaket" förresten (gummipiparna)? Bägge mina uppsättningar är kass.
Pecka

Inläggav axelg89 » 6 juni 2017, 14:54

Pecka skrev:Körde på 71:an igår men den behöver omvårdnad helt klart.

Går som en säck med skit i lägre registret och växellådan lever sitt eget liv ibland. Hittade ett extra neutralläge mellan ettan och tvåans växel under acceleration från ett rödljus. Lite oväntat bestämmer den sig för att hoppa i 2:an själv och skickar framhjulet i luften. :laugh:

Kan bero på kopplingen då jag fått använda en hemgjord extra lång justeringsskruv för att den skall ta något sånär och ändå ligger skiten och drar litegrann.

Någon som har ett extra "insugspaket" förresten (gummipiparna)? Bägge mina uppsättningar är kass.

Låter som att det finns lite att jobba med där.

Angående kopplingen så har jag också vissa problem med att den drar en aning men samtidigt kan jag inte som du justera ut längre då den i så fall slirar. Misstänker i mitt fall att lameller och framförallt fjädrar sjunger på sista versen.

Vad tänker du på för gummipipar? H1an har mig veterligen aluminiumstosar till förgasarna och inte som H2 gummi....

Mvh
Axel
axelg89

Inläggav Pecka » 6 juni 2017, 22:54

axelg89 skrev:
Pecka skrev:Körde på 71:an igår men den behöver omvårdnad helt klart.

Låter som att det finns lite att jobba med där.

Angående kopplingen så har jag också vissa problem med att den drar en aning men samtidigt kan jag inte som du justera ut längre då den i så fall slirar. Misstänker i mitt fall att lameller och framförallt fjädrar sjunger på sista versen.

Vad tänker du på för gummipipar? H1an har mig veterligen aluminiumstosar till förgasarna och inte som H2 gummi....

Mvh
Axel

Både original justeringsskruv 291Z0622 och 291Z0625 var för korta för att nå in till tryckstången på den här H1:an. Vi fick ta en skruv som var en hel del längre och såga av skallen och göra ett spår i den. Kopplingsreglaget är inte original utan någon special som skall vara "bättre" (frågan är ju om den är det?). Originalskruven till den armen var det liiiten insexskalle på men den gick av (krävdes inte mycket) vid försök till justering. Kopplingsmekanismen kan ju vara fel ihopsatt invändigt förstås eller felaktigt shimsad låda, svårt att säga.

Gummipiparna jag tänker på är de som sitter mellan luftburken och förgasarna.
Pecka

Inläggav axelg89 » 7 juni 2017, 12:00

Här har du den:
https://www.z-power.co.uk/merchantmanag ... ts_id=2126

Jag har en gammal till min som också är dåligt. Känns som en bra sak att köpa nytt om man ska ha kvar hojen ett tag och inte vill köra med öppna filter...
axelg89

Koppling tripplar

Inläggav Erik » 7 juni 2017, 20:02

Kopplingen är en svag del för tre piparna generellt.

Lameller måste vara i bra skick.
Stålskivor lite lätt ruggade. Inte spegelblanka. Då blir det sug.
Kopplingskorg: Både centrum och yttre korg skall vara fria från "hack" som hindrar lamellerna från att glida lätt
Fjädrarna bör vara hårdare än original.

Mekanismen: Vet inte om H1-71 men på de flesta är det plast som sitter i vevhuset.
Med grov "gäng"
Ofta sprucken och med kant efter slitage. Skall vara hel och slät.
Eller helst bytas ut med en i metall:brons/mässing

Sen brukar jag lägga in en kullagerkula i den ände av tryckstången som är mot kopplingskorgen.
För att inte få två släta ytor som slits mot varandra (svetsfenomen)

När allt är perfekt behövs sen korrekt olja.
ex
* Bel Ray gear saver
* Castrol MTX

Eller motsvarade olja för växellåda med våtkoppling

För bra film => kopplingen slirar
För dålig => Växellådan slits
Användarvisningsbild
Erik

Återvänd till Tripplar