Kawasaki Z500 B3 1981 skivbroms "drar"

Kawasaki Z500 B3 1981 skivbroms "drar"

Inläggav Gabriel » 2 maj 2017, 22:25

Hej alla på forumet! :)

Är ny och såg att det kanske finns lite Kawasaki experter här. Jag är dessutom ny till hela MC värden. Men hur som:

Jag har lite problem med min Z500 B3:a ifrån 1981. Efter en stunds körning börjar fram bromsarna dra. Om man då släpper ut lite vätska genom "bleed nipple" så funkar dom igen ett tag. Då får man fylla på vätska igen hela tiden så det är ingen bra situation.

Min tanke nu är(var) att bromskolven inte kan åka tillbaka och att bromsen därför drar efter ett tag. Jag har kikat lite på nätet och hittat tips om att jag borde rengöra kolven. Så jag tog av bromsarna fram utan att tömma systemet på bromsvätska. Sedan tryckte ut kolvarna något med bromshandtaget och kollade på kolven. Det ser väldigt rent ut. Kolla på bilden jag lägger till.

Förklaring till bilden: detta är då båda bromspaketen som fortfarande är påkopplade och ligger på en plåt bredvid cykeln. Kolvarna är lite ute för att observera deras skick.

Jag tänker mig att kolvarna är alldeles för rena för att kunna hindra kolven ifrån att åka in igen. Vad tror ni?

Till slut då stora frågan: Vad annars skulle detta kunna bero på?

Tack på förhand för alla förslag / hjälp :)

Gabriel
Bild
/Gabriel
Gabriel

Re: Kawasaki Z500 B3 1981 skivbroms "drar"

Inläggav chramon » 3 maj 2017, 08:03

Det låter lite mysko.
Det låter som att du har problem i huvudbromscyl (handtaget) eftersom bromsen släpper om du öppnar bromsnippeln.
Det ska vara fri passage mellan "tank" och hjulcylinder när bromsen inte används.
H1E 500 -74
chramon

Inläggav EskoF » 3 maj 2017, 08:16

Ja, instämmer 100 med ovanstående: har det bytits till eftermarknadshandtag med inte rätta dimensioner, eller kan bromshandtaget vara böjd eller skadad på något sätt? Så att kolven på huvudcylinder inte returneras "helt" ut som det ska + att efter helt ut, det ska finnas litet spel till handtaget i viloläge.
Om inte detta, då kan det finnas grus eller liknande mellan kolven och låsringen, alternativt fjädern gått av eller något annat mekaniskt fel med huvudcylindern. (Öppna och renovera, köp "master cylinder kit" innan..)

Mvh Esko
EskoF

Inläggav Gabriel » 3 maj 2017, 09:51

Hej!

Tack för svaren :)

chramon skrev:Det låter som att du har problem i huvudbromscyl (handtaget) eftersom bromsen släpper om du öppnar bromsnippeln.

EskoF skrev:Ja, instämmer 100 med ovanstående

Det ni säger verkar logiskt. Eftersom kolven i själva bromsen åker in om man släpper ut lite vätska, så borde det vara huvudcylindern som bråkar.

EskoF skrev:har det bytits till eftermarknadshandtag med inte rätta dimensioner, eller kan bromshandtaget vara böjd eller skadad på något sätt?

Vet inte om handtag är original, får undersöka detta. Ser inte böjd eller skadat ut.

EskoF skrev:Om inte detta, då kan det finnas grus eller liknande mellan kolven och låsringen, alternativt fjädern gått av eller något annat mekaniskt fel med huvudcylindern.

Jag har en bok om min MC, la till en bild här. Menar du alltså att det finns skit mellan 11 och 12 i bilden?

En till fundering: Det finns ett stycke i boken om break drag (se bild 2). Där står det att tätningen spelar en viktig roll när det gäller att kolven ska kunna åka tillbaka. Kan jag utesluta detta pga kolven åker in när jag släpper ut vätska eller är detta fortfarande ett möjligt problem?

Gabriel
Bild

Bild
/Gabriel
Gabriel

Inläggav chramon » 3 maj 2017, 10:23

Jo, tätningen runt kolven i bromsoket är lite "fjädrande". Det är det som gör att kolven åker tillbaka när bromsen släpps.

Jag tänkte även lite längre, teoretiskt sett. :biggrin:
Om "returen" i handtaget är tät, då gör det att bromsen ligger på något = det blir värme i oket= varm vätska expanderar, gör att trycket ökar = bromsen nyper lite mera. Och du dränerar ut trycket... End of story.
Det låter väl logiskt? 8)
H1E 500 -74
chramon

Inläggav Perolofsson » 3 maj 2017, 10:34

Har du de gamla bromsslangarna kvar?
Om så är fallet behöver du byta dem!
Garanterat beror detta på gamla/mjuka/uppluckrade bromsslangar som fungerar som en "backventil" istället för att bara släppa tryck fram och tillbaka. Min rekommendation blir att köpa kit till båda oken, huvudcylindern och tre nya slangar. På så sätt blir allt nytt och fräscht!
Ganska lätt jobb att renovera både ok och cylinder.
Annars räcker det nog med slangbyte.... :wink:
/Per
Perolofsson

Inläggav Gabriel » 3 maj 2017, 22:19

chramon skrev:Jag tänkte även lite längre, teoretiskt sett. :biggrin:
Om "returen" i handtaget är tät, då gör det att bromsen ligger på något = det blir värme i oket= varm vätska expanderar, gör att trycket ökar = bromsen nyper lite mera. Och du dränerar ut trycket... End of story.
Det låter väl logiskt? 8)

Det låter väldigt logiskt och beskriver det som jag upplever väl!

Perolofsson skrev:Garanterat beror detta på gamla/mjuka/uppluckrade bromsslangar som fungerar som en "backventil" istället för att bara släppa tryck fram och tillbaka. /Per

Intressant! Osäker på slangarnas ålder. Hur blir en gammal slang som ett backventil? Nyfiken bara :)

Det låter som en bra ide att byta ut slangar, komponenterna i oken och huvudcylinder. Har aldrig gjort detta men hoppas det går smidigt. Hittade en del grejer till oken men inte själva tätningen som ligger bakom kolven i oket.

Rent allmänt, vart kan man bäst få tag på delar för detta? Är det mest ebay eller finns det en annan bra hemsida? Finns det kanske till och med en butik? (Bor i Stockholm)

/Gabriel
/Gabriel
Gabriel

Inläggav EskoF » 4 maj 2017, 08:47

Som resonemang till ovanstående: gamla bromslangar har en tendens att bli trängre och trängre i hålet; på något sätt föråldras gummit så att det expanderar (och växer inåt, iom textilen på "mitten" begränsar). "Som om gummit fåt olja i sig".. (egna erfarenheter av en gammal merca med hydrauldrift för kopplingen: kopplingen blev väldigt tung att trycka i botten och släpptes väldigt sakta "automatiskt" upp pga intern strypning). Jag motsätter inte Per's teori: om slangen stryper orkar inte den naturliga returkraften (+minimal kastning i broms-skivan) trycka vätskan tillabaka genom det trånga hålet. Blir backventilseffekt. (Men bromsen är väl då också trög att använda, kräver mycket kraft -tro..)

-jag har själv haft problem med kinatillverkade bromshandtag (till BMW sporthoj): välkänt att vissa icke-OEM inte låter huvudkolven backa helt tillbaka till 0-läget.

-det enklaste troligen är att hitta reparationssatserna (+slangarna) på eBay? -så skulle iaf jag göra... Glöm inte den rätta monteringspastan för arbetet (-går nog att montera med bromsvätska också, men den rätta "Ate" eller liknande pastan lär motverka korrosion och ger bättre glid för gummidelar vid monteringsmomentet, än bromsvätska)

Esko
EskoF

Inläggav Perolofsson » 4 maj 2017, 09:53

Ring Lelles i Uppsala....

http://www.lellesmcdelar.se/bromssystem ... ram-758713

Denna hittade jag vid en snabb sökning. De har troligen allt du behöver.

Annars Tyska eBay. Där kan du nog hitta originaldelar till bra priser.

Lycka till!

/Per
Perolofsson

Inläggav Gabriel » 5 maj 2017, 22:09

Tack för tipsen!

Beställde nu piston seals och andra gummi tätningar för oken, slangar och en renoveringssats för huvudcylindern. Så antar att allt ramlar in om någon vecka eller så :)

Köpte dessutom "Braided Brake Lines":

Bild

Info enligt ebay:
Stainless Steel Braided Brake Lines
Stainless Steel Banjo Bolts
Copper Crush Washers
Lifetime Warranty

Vet inte om dessa är bättre eller sämre men kändes bra..har någon erfarenhet av dessa?

/Gabriel
/Gabriel
Gabriel

Inläggav rullebull61 » 6 maj 2017, 08:17

Hej!

Bra val! :smile:
mycket bättre än gummislangar om man nu inte är ute efter absolut org utseende
mycket stummare och bättre känsla i handtaget, samt längre livslängd, bra uppgr! :biggrin:

mvh Rulle
rullebull61

Inläggav Erik » 5 juni 2017, 12:01

Felet är säkert i själva huvudcylinderna.
Det finns ett litet "hål" där bromsvätskan skall släppas tillbaks i behållaren när hantaget släpps.
När detta blir igentäppt så pumpas vätska in i ledningen när man använder bromsen. Men stannar sen där och trycket byggs upp.

Du hittar hålet i handtaget, i botten på behållaren för bromsvätska.

Pilla med tunn metalltråd. fixa med kemikalier och tryckluft.
Brukar gå att fixa.

(PS renoveringssats löser inte detta problem.)

Om allt fungerar och du testar bromsen utan lock på behållaren så ser du vätskan kommer tillbaks.
Som en liten "sprut"
Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Gabriel » 7 juni 2017, 19:11

Hej igen,

Nu äntligen är alla delar på plats. Bromsledningarna ifrån eBay var fel längd ifrån två ställen tills jag till slut fick rätt. Lelles MC skickade inget jag beställde även fast de ringde upp mig för att bekräfta min order. Till slut köpte jag det mesta på partzilla i USA. Det kostade ungefär samma som i Sverige och frakten var inte så farlig heller.

Tur att min uppkörning är den 27/6 så jag missar ingen körning pga detta :wink:

Nu har jag:
- Gummitätningsringar för båda oken
- Damskyddstätningar för båda oken
- Nya bromsslangar fram (som på bilden uppe)
- Renoveringssats för huvudcylindern

Jag hoppas kunna ta tag i detta och laga bromsarna inom en vecka eller två :biggrin:

Vissa här verkar tro att det är slangarna och andra att det är huvudcylindern. Oavsett borde jag vara på säkra sidan när allt är bytt.. hehe

Jag har en fråga om smutsborttagning: Det är lite avlagringar och dylikt i oken där tätningarna satte. Finns det något lösningsmedel eller dylikt som man kan lägga oken över natten som fräter bort smuts och avlagringar?

En annan fråga om när jag sätter in tätningar och kolven och oken igen: I vilken ordning göra jag detta? Och borde jag använda nåt smörjmedel för att få in kolvarna igen? Break cleaner? bromsvätska? VD40? V75?

Tack för alla svar hittills!
/Gabriel
Gabriel

Återvänd till Z-modeller, 4-cylindriga