70-talet

70-talet

Inläggav J.Lundin » 13 februari 2010, 13:14

Nostalgisk som jag är så kan inte undanhålla er denna skönhet som jag byggde i mitten av 70-talet

Bild

Utställd på anrika Marmorhallarna i Stockholm runt 1975/76

Bild

Motorn är en 3vxl Husqvarna Flinta motor utrustad med batteritändning och egendesignad transistortändning,saknade all form av svänghjul vilket gav motorn digitalt gassvar från tomgång (800rpm) och upptill 14000rpm... :biggrin:

Bild

Cylindern gassvetsades upp med gjutjärnspinne så att det gick att få till en bra insugsport med stolpe mitt i, Cylindern försågs med en Mikuni VM 26

Bild

Tank och ankstjärt gjöts upp i glasfiber, hojen är till viss del en kopia av en tidig Kreidler 50cc racer. Ekipaget klockades till en maxhastighet av 84 km/h på 2ans vxl, ansatssträckan var tyvärr allt för kort för att få en bra hastighet på 3ans vxl. Hojen skulle få en racingkåpa, men den blev tyvärr aldrig klar.

Bild

senaste versionen av elakingen, nu med vattenkylning av termosifontyp (självcirkulation) och försedd med en 25mms Tillotson förgasare eftersom den var enklare att ställa in.... :biggrin: Motorn var tänkt att förses med en egentillverkad 5vxl dragkilsväxellåda, detta avskrev dock eftersom motorn hade ett avigt C-C mått mellan utgående axel och växellådsaxel.... :cry:

Bild

cylinder fick en för den tiden brutal avgasport.
Senast redigerad av J.Lundin 22 oktober 2013, 17:13, redigerad totalt 1 gång.
J.Lundin
 
Inlägg: 391
Blev medlem: 13 juli 2007, 20:46
Ort: Sundbyberg

Re: 70-talet

Inläggav jola005 » 13 februari 2010, 13:27

Läcker bit, något för veteran race.
Vart tog den vägen sedan?


Jorma L.
Kawasaki A7 1967
Kawasaki A1 SS 1969
Sålda
Kawasaki H2 1972 Blå
Kawasaki H1 1969 Vit
Kawasaki H1 1971 Blå
Triumph Daytona triple 675 Blå
Användarvisningsbild
jola005
 
Inlägg: 1723
Blev medlem: 26 augusti 2007, 19:14
Ort: Harbo

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin » 13 februari 2010, 13:36

Den är nedpackad i en stor kartong, motorn står just nu på golvet i vardagsrummet. och utgör ett hot emot tårna.. :biggrin: Har sedan några år tillbaka planer på att renovera upp den, förse motorn med reed samt en effektiv pipa. Sedan får man väl hänga upp den på väggen i garaget till allmän beskådan som minne av ens svunna ungdom då man ständigt hade länsman efter sig varje gång man provkörde den. :biggrin:
J.Lundin
 
Inlägg: 391
Blev medlem: 13 juli 2007, 20:46
Ort: Sundbyberg

Re: 70-talet

Inläggav jola005 » 13 februari 2010, 13:57

Ha ha ha :laugh: Jag skulle vilja komma och fika, och se din röra, måste vara intresant att fika å låta blicken vandra.
Men håller dom gamla glasfiber sakerna, har dom inte krakulerat nu? :?:

Jorma L.
Kawasaki A7 1967
Kawasaki A1 SS 1969
Sålda
Kawasaki H2 1972 Blå
Kawasaki H1 1969 Vit
Kawasaki H1 1971 Blå
Triumph Daytona triple 675 Blå
Användarvisningsbild
jola005
 
Inlägg: 1723
Blev medlem: 26 augusti 2007, 19:14
Ort: Harbo

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin » 13 februari 2010, 17:17

Röra och röra, man omger sig med den litteratur man behöver resten får man väl kasta vart efter man ids röra i dammet... :biggrin: Jag har tidigare haft som en regel att aldrig ha en fordonspryl i lägenheten, tyvärr har ett antal garageflyttar ruckat en aaaning på denna regel... :biggrin:

Glasfiberbitarna är fortfarande fräscha där har tidens tand inte gjort mycket åverkan, värre är det med sittdynan som var klädd med vinyl.... :biggrin:

Tänk om man hade haft tillgång till en TIG svets på den tiden, vad mycket mer man hade kunnat gjort. Topplocket av aluminium gassvetsades upp, cylindern svetsades upp med gjutjärn, kylmanteln av mässigsplåt silverlöddes fast mot gjutjärnet, ramen slaglöddes upp med cobra 25 lod. Så här efteråt tycker jag att det var ett under att man lyckades få ihop prylarna med dom enkla medel man hade att tillgå. Bara att ge sig på att gassvetsa både gjutjärn och aluminium tyder ju på att man redan då saknade spärrar för vad som var möjligt att göra.... :biggrin:
J.Lundin
 
Inlägg: 391
Blev medlem: 13 juli 2007, 20:46
Ort: Sundbyberg

Re: 70-talet

Inläggav Erik » 14 februari 2010, 21:55

Lysande Janne.

Ett strålande exempel på härlig inställning.

Finns inte mycket mer att säga. PS.
MC klubbarna i mellansverige körde för några år sen en serie i moppe dragracing
STRUL MCC's compact med långgaffel finns kvar.

Dags att väcka upp både kvarnan och ideen ?
Användarvisningsbild
Erik
 
Inlägg: 438
Blev medlem: 27 augusti 2007, 08:38

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin » 15 februari 2010, 10:09

Jodå, förr eller senare. Gunnar Ljungstedt (Kårsta Cannonballers) har hackat på mig flera gånger i det förra garaget, visst vore det roligt att få ihop den igen och prova den på något "highspeed shootout". Skulle dock behöva någon chaufför med rätt viktklass som kör den, man är ju numer knappast smal som en sylfid, snarare tvärtom.. :biggrin:
J.Lundin
 
Inlägg: 391
Blev medlem: 13 juli 2007, 20:46
Ort: Sundbyberg

Re: 70-talet

Inläggav Nikki6 » 15 februari 2010, 16:01

Ett sånt spjut! Störtskön!
hojen måste låta rätt...
Nikki6
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 18 januari 2008, 21:24
Ort: Eskilstuna

Re: 70-talet

Inläggav jola005 » 15 februari 2010, 18:36

J.Lundin skrev:Jodå, förr eller senare. Gunnar Ljungstedt (Kårsta Cannonballers) har hackat på mig flera gånger i det förra garaget, visst vore det roligt att få ihop den igen och prova den på något "highspeed shootout". Skulle dock behöva någon chaufför med rätt viktklass som kör den, man är ju numer knappast smal som en sylfid, snarare tvärtom.. :biggrin:


Jag kanske skulle kunna vikt mässigt kunna köra den med mina 67 kg. Men sedan behövs det vana att inte släppa på gasen utan bara öka :-)


Jorma L.
Kawasaki A7 1967
Kawasaki A1 SS 1969
Sålda
Kawasaki H2 1972 Blå
Kawasaki H1 1969 Vit
Kawasaki H1 1971 Blå
Triumph Daytona triple 675 Blå
Användarvisningsbild
jola005
 
Inlägg: 1723
Blev medlem: 26 augusti 2007, 19:14
Ort: Harbo

Re: 70-talet

Inläggav Kim » 15 februari 2010, 20:53

Kul bygge! :)
Har:
Norton Commando 750 Interstate -73
Kawasaki A1 250 -70
Kawasaki A7 350 -70

Har haft:
Kawasaki H2 -72
Användarvisningsbild
Kim
 
Inlägg: 1450
Blev medlem: 12 juli 2007, 14:22

Re: 70-talet

Inläggav patrik » 15 februari 2010, 21:20

Fräckt! det är ju inte den lättaste motorn å få fart på :wink:
patrik
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 21 november 2007, 19:22
Ort: Skånes Fagerhult

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin » 16 februari 2010, 12:50

Nä, det var inte helt enkel att få tag i trimdelar till denna motor. Utgick man från en originalcylinder med härdad bussning i insuget så blev det till att försöka borra bort denna med slagborrmaskin och coromantborr.. :biggrin: Det som fanns att köpa direkt över disk såldes av Roffes på den tiden, det man kunde köpa var en italiensk trimcylinder med 15 mms insugshål som gav påstådda 3,5Hp (gav i verkligheten betydligt mindre) samt en 15 mms BING förgasare. Ville man lyxa till det på förgasar sidan fanns det även en KL7 förgasare med liggande trottelhus från italienska Encarvi som passade rakt av. Var man stadd i kassan fanns även Dellorto fallförgasare att köpa till det facila priset av 140 pengar vilket var oerhört dyrt på den tiden då det begav sig. Bättre och grövre ljuddämpare än original kunde man också köpa hos Roffes eller så körde man med det avgassystem som satt på Crecent/Monark 80TS,fanns att köpa hos Nisse Nilsson. Körde man med detta system var man tvungen att silverlöda på en större röranslutning på cylindern eftersom detta grenrör var 32mm grovt invändigt.... :biggrin: Filade man sedan till överströmmarna och alla portar så hade man inga som helst problem att hänga med dom som körde med trimmade sachs eller Zundapp. Att i dessa sammanhang vara garanterad underdog och ändå inte bli ifrånkörd var lika roligt varje gång.. :biggrin: En av dom mer minnesvärda tilltagen var då jag och en kompis positionerade oss med våra trimmade moppar vid början av målrakan på Barkarby cross stadium under en tävling för 50cc maskiner och sedan acca ifrån de tävlade då dom kom ut på raken mot målet. Publiken jublade åt tilltaget, tävlingsledningen blev efter ett tag vansinniga och kom ner och hotade med att ringa länsman om vi inte direkt upphörde med det vi höll på med.... :biggrin: :biggrin: :biggrin: Så här efteråt kan man undra vad de tävlande kände då två trimmade gatmoppar körde ifrån dom på målrakan... :biggrin: :biggrin:
J.Lundin
 
Inlägg: 391
Blev medlem: 13 juli 2007, 20:46
Ort: Sundbyberg

Re: 70-talet

Inläggav Kim » 16 februari 2010, 17:12

Aha, du är en bandit? ;)
Har:
Norton Commando 750 Interstate -73
Kawasaki A1 250 -70
Kawasaki A7 350 -70

Har haft:
Kawasaki H2 -72
Användarvisningsbild
Kim
 
Inlägg: 1450
Blev medlem: 12 juli 2007, 14:22

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin » 16 februari 2010, 17:33

Det kan väl tillstås att jag och mina kompisar på den tiden inte hade riktigt samma inställning som länsman om vad som var lämpligt att framföra på gatan... :biggrin: Personligen tror jag det finns en släng av detta kvar än.. :laugh:
J.Lundin
 
Inlägg: 391
Blev medlem: 13 juli 2007, 20:46
Ort: Sundbyberg

Re: 70-talet

Inläggav Kalle50cc » 12 september 2013, 17:21

Hej!
Fränt bygge! Vad är statusen idag?
Kör själv Classic 50cc Racing med egen byggd Kreidler.
Kalle50cc
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 september 2013, 17:14



Nästa

Återvänd till Skriv om allt som inte har med teknik men kawasakihojar att göra

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron