70-talet

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 15 juli 2018, 11:46

Ni som undrar vad som hänt med växellåds projektet...där väntar vi fortfarande på att 11 kuggs drevet skall fixas till och det verkar bli en lösning på detta problem efter semestern, hav förtröstan och njut av resten runt detta projekt... :biggrin:
J.Lundin_
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 16 juli 2018, 11:37

Efter att ha blåst upp konan med Port-O-Power och olja och varit tvungen att fixa en por så provade jag att gå över till vatten istället. Använde en Ridgid tryckprovnings pump med max rating på 50Bar
Bild
Passade då också på att förse tryckslangen med en digital tryckmätare så man kunde se vilket tryck det behövs för att blåsa upp en kona med.
Bild
Nådde som synes nästan 54Bar dvs. 4 bar över rekommenderat tryck, dock utan att konan blivit helt uppblåst. Gick därefter över till Port-O-Powern igen, nu laddad med rent vatten (gjutjärn och risk för intern rost, därav att jag kört med olja tidigare...)
Bild
Nådde nu 67,8 bar innan en liten por gav sig tillkänna. Konan var dock nästan helt utpumpad varvid jag avslutade det hela.
Bild
Väl isär sågad så kunde jag jämföra böjningen mot önskat mått, inte riktigt perfekt. Mallen hade 5 graders vinkling, kommer att göra en ny med 6 graders steg. Annars såg måtten bra ut.... :biggrin:
Bild
Eftersom det hela är rent empiriskt så får man räkna med att det handlar om blod, svett och tårar innan man träffar helt rätt. Sedan handlar det ju inte om några större kostnader att klämma fram en ny kona, egentligen bara gas kostnad. Det värsta som kan hända är att man måste ha en mall med olika grader beroende på var man vill ha själva böjen, men det eländet ska vi inte ta ut i förskott
J.Lundin_
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav Perolofsson » 17 juli 2018, 13:04

Ser närmast magiskt ut, det där.... :shock:
I´m severly impressed!
/Per
Perolofsson
 
Inlägg: 993
Blev medlem: 12 juli 2007, 23:38
Ort: Stockholm

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 18 juli 2018, 09:51

Jaså du följer mitt projekt, jag följer ditt med stort nöje.. :biggrin: Den andra race Kawasakin som du har var jag och tittade på några månader innan du köpte den, jag backade dock ur eventuellt köp eftersom jag var ute efter en riktig H1R... :wink:
Eftersom det står väldigt lite om just hydroformning och teorierna bakom det hela så vill jag visa hur det kan gå till att ta fram ett objekt precis som man vill ha det. Det hela är ju rent empiriskt och styrs av en massa parametrar, så det bästa man kan göra är att försöka låsa en del av dom. För att få en bra innerradie så har jag kommit fram till att segmenten bör ligga på runt 7 mm´s bredd, utifrån detta så väljer man sedan gradtalet på vinklingen. Ju snävare vinkling på konan desto större är risken att det bildas veck och bucklor i plåten.
Bild
Undre mallen har 5 graders vinkel och man ser här resultatet på den uppblåsta konan, det krävdes 68 bars tryck och då blev den inte helt perfekt uppblåst
Den övre mallen har 6 graders vinkel och därmed snävare vinkel.
Bild
Här är den nya bumerangen/konan ihopsmält och färdig för uppblåsning
Bild
Konan uppblåst med 72bar´s tryck, som man ser så finns det fortfarande en buckla i inner radien, men den ger sig nog med högre tryck. Som vanligt så öppnar det sig porer då trycket når runt 50-60 bar, då är det bara att tömma bumerangen på vatten, värma bort alla rester av vatten med värmepistol och sedan täta hålen som normalt är mikroskopiska. Det gäller att märka ut ställena, för hålen syns knappt.
Som synes så är konan näst intill perfekt vinklad om man jämför med den sågade och svetsade konan
J.Lundin_
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav Perolofsson » 18 juli 2018, 13:37

Klart jag följer såna stolligheter...!! :biggrin:

Mycket intressant och lärorikt. Jag fattar nog ca 50% av det du skriver, men det gör inget!

Funderar på om inte du är rätt man att anlita till att reparera mina H1R-expansioner...? Vad tror du om det? :shock:

/Per
Perolofsson
 
Inlägg: 993
Blev medlem: 12 juli 2007, 23:38
Ort: Stockholm

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 18 juli 2018, 20:51

Jag kan ju titta på dom och se vad som är möjligt att göra.... :wink:
J.Lundin_
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav Perolofsson » 18 juli 2018, 21:23

Kanon! Hör av mig nästa vecka eller när det passar dig!
Det är bara lite "småfix"..... :laugh: :laugh:

/Per
Perolofsson
 
Inlägg: 993
Blev medlem: 12 juli 2007, 23:38
Ort: Stockholm

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 19 juli 2018, 10:46

Låter bra, kul att få se en H1R på nära håll... :biggrin:

För att försöka trycka ut de sista små bucklorna vid inner radien så ökades trycket på, men innan dess så gick jag igenom svetsfogen runt om med hjälp av tryckluft (6,5bar) och bubbelspray. Det gäller ju att konan är helt tät.
Bild
Konan trycksattes med vatten och trycket höjdes till 78Bar, då började materialet ge upp och spricka bredvid svetsskarven. Högre tryck går med andra ord inte att använda med denna typ av plåt. De bucklor som fanns började krypa ut, men inte helt. Dessa får man knacka ut efteråt då konan snyggas till.
Bild
Mått mässigt så stämmer den hydroformade konan med den som jag sågade fram, så det blir den konan som hamnar på pipan i slutändan. Det man kan säga är att karosseriplåt som deformationshärdar inte är den bästa plåt typ att hydroforma, det man ska ha är en "dött" material som inte påverkas/härdas av att det bearbetas. Någon typ av pressplåt är det som gäller, frågan är var man får tag i små kvantiteter av dylikt material.... :wink:
J.Lundin_
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 22 juli 2018, 10:16

För att rikta upp eventuella bucklor på den hydroformade biten så kan man antingen använda stålkulor i olika storlek som man driver in i konan eller svarva till mothåll med olika diametrar. Jag gjorde både och...
Bild
Lösa stålkulor i olika storlekar hittar man hos firmor som säljer kullager.
Bild
Det som återstod att göra på konan var att smälta ner svetsskarven på bägge sidor och sedan slipa till skarvarna. Då detta är gjort så slut riktar man ytorna. Här kan man ju hålla på hur länge som helst innan man är nöjd eller tills materialet blir utmattat... :biggrin:
Bild
Längre än så här driver jag inte materialet, det får duga som det är... :wink: Engelska rörböjar...urrk
J.Lundin_
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 22 juli 2018, 21:39

Äntligen är pipan ihop och den verkar passa på hojen också
Bild
Bild
Återstår att få till ett fäste samt att förse den med en slutpipa, turligt nog hittade jag ett perfekt rör på skrothyllan, ett Krom-Moly rör av flygkvalité, gör inte ont alls.. :wink:
J.Lundin_
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav Perolofsson » 22 juli 2018, 22:58

Krom-Moly av flygkvalitet på hyllan... Jo, jag tackar jag! :biggrin:
Det är till att ha jobbat på rätt ställe!
/Per
Perolofsson
 
Inlägg: 993
Blev medlem: 12 juli 2007, 23:38
Ort: Stockholm

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 23 juli 2018, 10:23

Saknar fortfarande de resurser man hade tillgång till under drygt 23 års tid å andra sidan lärde man sig ohyggligt mycket användbart under dessa år... :biggrin: Svetsning av en bumerang hade man exempelvis satt upp i en schlatter punktsvetsmaskin och sömsvetsat runt om. Där blev man nästan tårögd av hur bra svetsen blev vare sig det var aluminium eller stål/ni-bas.. :wink:

Smakar det så kostar det..röret har nog legat på hyllan i minst 30 år. :shock: Om jag minns rätt så kostade 1m certifierat rör runt 450:- mot 30:-/m utan certifikat. Dom kunde verkligen ta betalt på den tiden. Fördelen med Cr-Mo
legerat rör (SAE 4130/4140) är att det är lättsvetsat, brukar säga att det nästan svetsar sig självt. Motsvarande svensk kvalité är SIS 2225 dvs. vanligt verktygsstål
J.Lundin_
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 24 juli 2018, 12:59

Från avgaspipa till kylsystem...Ett fungerande kylsystem är ett måste om cylindern ska överleva någon längre stund.
Bild
En bättre begagnad Reiju kylare (fynd på Tradera) är lämplig kylare för projektet, en annan sak är att få dit den på hojen. Det undre fästet hamnar mellan avgaspipan och motorn, inte den roligaste designen, men vad gör man. Samma sak är det med det övre fästet, där finns inte heller någon naturlig fästpunkt...
J.Lundin_
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 25 juli 2018, 23:29

Vissa modeller av Flinta motorn har gängade hål för ett främre undre fäste som man kan använda, inte det vackraste men funktionellt
Bild
Onekligen lite udda design, men varför inte
Bild
J.Lundin_
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 29 juli 2018, 10:21

Kylaren äntligen på plats, lite läskigt att svetsa i en vakuumlödd kylare, men det verkar fungera
Bild
Återstår att få till alla slangar och plats för cirkulationspumpen
Bild
J.Lundin_
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 augusti 2017, 20:10



FöregåendeNästa

Återvänd till Skriv om allt som inte har med teknik men kawasakihojar att göra

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron