70-talet

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin_ » 3 augusti 2019, 09:51

Eftersom någon tydligen drabbats av hybris och snott/köpt bildhanteringsprogrammet Forumsbilder.se så byter jag nu till Postimage, kommer vartefter att återställa dom bilder som försvann
Bildthe nearest bb&t bank
Original cykelpumpar, stötdämpare..? byts mot mer fungerande från YSS, klar förbättring.. :smile:
Dom nya dämparna har 10mm´s bussning istället för 8, den övre går bra att använda eftersom pakethållare och original pinnskruv är designade för 10mm. Så en ny längre pinnskruv med enbart 10mms diam tillverkades i rostfritt tillsammans med 8mms bussningar till nedre fäste.
Bildimage post site

Det var ju väldigt lite plats i ramen för Dellorto förgasaren, så det måste åtgärdas
Bildonline photo uploadar
Det blir trångt ändå, men det går nu att få i ett luftfilter med hjälp av ett skohorn.. :smile:
Bild
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 5 augusti 2019, 10:31

När man ändå renoverar bakhjulet så är det lika bra att byta ut lagringen mot täta kullager och förse hjulet med en stickaxel.
Bild
Stickaxel tillverkad i rostfritt med M12x1 gänga samt två distanser, alla som har gängat i rostfritt vet hur "kul" det är.....
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 7 augusti 2019, 10:32

Friblästring av ram och övriga delar till moppen inför pulverlackering
Bild
Kan det stänka då blästermedlet får för sig att studsa tillbaks på en, här märker man direkt skillnad på vilket fabrikat man använder. Jula´s blästersand är alldeles för grovt och svider rejält om man blir träffad av återstudsarna, sedan ger det ingen bra yta eller täckning. Är man van att stå i riktiga blästerskåp och blästra med 180 mesh Aluminiumoxid så är detta rena skämtet.
Bildhow to upload pictures on internet
Biltema säljer finare sand som man varnar för att använda vid fristråleblästring eftersom det dammar rejält, å andra sidan finns det ju skyddsmask att använda och det bör man göra i alla lägen. Denna sand är betydligt bättre att använda, ger mer täckning och mindre åtgång per ytenhet.
Kvar att blästra är tanken och dess kromade yta
Bild
Här går det definitivt inte att använda sand utan här gäller Aluminiumoxid om man ska lyckas rugga upp ytan.
Tanken och de övriga delarna som behövdes maskeras, maskerades med hjälp av en för flygindustrin speciellt framtagen skyddstejp (gul). Den påminner om vanlig eltejp som också fungerar bra men "flygtejpen" lämnar inga farliga rester på ytan efter sig vilket är fallet med alla andra tejper som man normalt använder.
Senast redigerad av J.Lundin_ 9 augusti 2019, 09:46, redigerad totalt 1 gång.
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 8 augusti 2019, 09:45

Det blev Aluminiumoxid kornstorlek 36 från Anticorrosion, vilken skillnad att blästra med, inget damm bara effektiv uppruggning av ytan. Att folk envisas med att använda eländig sand kan bara bero på ekonomi eller okunskap om hur ett riktigt blästermedel fungerar. Denna gång använde jag en handspruta från Jula eftersom tryckblästern jag köpte är av självförstörande typ... :roll:
Bildtd bank by me
Ska det se ut så här efter blästring med 1,5 påfyllning av tryckbehållaren, vilket skit. Notera munstycket som nästan är genomslitet och nu snackar vi sand som inte är speciellt aggressivt jämfört med riktigt blästermedel.
Bild
Så här ser ett riktigt blästermunstycke ut till en tryckbläster, plastadapter som skruvas fast i slangen och med bytbara munstycken gjorda av Bornitrid, visserligen lite dyrare, typ dubbelt så dyrt i inköp som den usla tryckblästern från Jula
Som vanligt får man vad man betalar för men Jula blästern är ju helt felkonstruerad, man har inte en kulventil som avstängning vid munstycket. Provar man inte ut prylarna innan man säljer dom...?
Bild
Så här ser den riktiga tryckblästern som jag har stående, orkade dock inte gräva fram den för dessa jobb
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 10 augusti 2019, 09:57

Fick tillbaks pakethållaren samt de övriga delar som jag lämnat i på glanskrom, tog mindre än en vecka... :biggrin:
Bildpunjab national bank atm locator
Fjädrarna på originalet var helt slut så det fick bli en donator som jag tog delar ifrån, en ny pakethållare till compact.
Eftersom pakethållaren var rostig från början så hade man varit tvungen att slipa bort alla gropar, vilket jag inte gjorde. Den är ändå lika "fin" som ytan på den nya pakethållaren till Compact... :wink: Det är inte MCB kvalité som säljs längre.
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 11 augusti 2019, 11:53

I väntan på pulverlack av moppedelarna så fortsätter jag med racing projektet
Bildpicture url
Nya fotpinnar "kräver" nya reglage, börjar med växelpedalen. Den nya motorn som ska sitta i ramen är ju bredare än den gamla så här får man omforma länkarmen och dess infäste. Den nya växelaxeln sticker också ut längre än original HVA. Låter det bero tillsvidare, men kommer förmodligen att löda om hävarmen och även byta den från Sachs till HVA
Bild
Det blir växelpedal helt gjord i rostfritt material, på bilden saknas den bussning som ska sitta mellan växelpedalen och fotpinnen, görs i JM7 material
Här är bussningen av aluminiumbrons monterad på fotpinnen, grepp 1/100 mm
Bildclosest capital one atm
För att få fast armen av rör så använder jag mig av en styrning som samsvetsas på med pedalröret
Bild
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 19 augusti 2019, 07:34

Pedalen svetsad...
Bildopen gas near me
Kvar att göra är att bestämma pedalens bredd, den är beroende på vilket passande pedalgummi jag hittar. Sedan ska växelspaken brotschas så att hålet blir runt och får rätt passning mot fotpinnen
Bildopen chase bank near me
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 25 augusti 2019, 09:57

I brist på brotsch (garagegrannen vet inte var dom är) så fortsätter jag med bromspedalen istället, brotschen kommer säkert fram förr eller senare...
Bild
Annars får man väl köpa en ny...
Ibland ska man ha tur som en tok...hittade denna idag på Eskilstuna veteranmarknad
Bildwhich is better fallout 3 or new vegas
Precis den storlek jag var ute efter och med ett pris på 50:- vad säger man... :biggrin:
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 30 augusti 2019, 10:38

Jag lovade i ett svagt ögonblick då jag byggde expansionskammaren med plåt från Biltema att jag skulle kontrollera materialet. Plåten gick ju knappt att svetsa i. Nu har äntligen vår PMI pistol dykt upp, så nu gäller det bara att greppa någon som brukar använda instrumentet, det handlar ju om röntgenstrålning..... :wink:
Bild
PMI= Positiv Material Identifikation, ett måste för hobbymeken... :biggrin:
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 1 september 2019, 11:48

Brotschning av rostfritt är ingen lek, speciellt inte om det gäller 3,5/10 delar....
Bild
Nu passar pedalen i alla fall, spelet är 3/100, med fett och lite inkörning så blir det perfekt
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 2 september 2019, 12:54

Växelreglage tillverkat av rostfritt rör med länkar från Biltema, rörändarna försågs med utvändig gänga (M6) och styrning på 7 mm som häftsvetsades fast.
Bildupload photo get link
Bild
Som man ser så är denna motor bredare än originalet vilket gör att växelreglaget måste ha någon form av förlängning under motorn, just nu så sticker även växelaxeln ut 10mm för långt, den får man löda om. Så det här blir en tillfällig lösning för att kunna testa växellägena, framöver blir det en stabil och permanent lösning.
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 7 september 2019, 07:39

Hämtade ramdelarna från pulverlackaren igår, så nu är det bara att sätta ihop bitarna... :wink: Tog lite tid eftersom kulören jag ville ha inte fanns i sortimentet, why be normal.. :biggrin:
Bildonline photo hosting
Ja, den lär garanterat synas... :biggrin:
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 9 september 2019, 16:31

Växelspak i långbänk...nu går det i alla fall att växla
Bildimage posting
För att få pedalen att sitta ordentligt så stiftas även den.
Bild
I detta läge skulle det gå lika bra att silverlöda ihop bitarna, men jag föredrar TIG svetsning
Bild
Med stift i så blir det lättare att få allt i rätt vinkel då bitarna svetsas ihop
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 16 september 2019, 07:29

Äntligen klar
Bild
Och på plats
Bild
Renoveringen av testmoppen fortsätter, fick riva framgaffeln helt, bara att byta till nya delar vad det verkar. Eftersom man satt en Yamaha gaffel så stämmer inte heller styrlager...suck. De nya bussningarna till svingen som skulle passa rakt av var det kastpassning på. Tydligen ska man passa sig noga då det står att saker och ting passar en massa andra moppemodeller, i verkligheten passar bitarna ingen av modellerna... :wink:
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 22 september 2019, 11:50

Har börjat sätta ihop moppen, pulverlackade bitar är ingen lek att få till. Färgen bygger en hel del speciellt som delarna har både grundfärg, lack och klarlack. Man får passa sig så att det inte går flisor i lacken runt monteringshålen.
Svingbussningarna med "kastpassning" limmades fast med bussningslåsning, verkar fungera bra.
Bildwhat qualifications do i need to be a forensic anthropologist
Kommer att använda enbart rostfria skruvar till allt på moppen.. :wink:
J.Lundin_

FöregåendeNästa

Återvänd till Skriv om allt som inte har med teknik men kawasakihojar att göra