70-talet

Re: 70-talet

Inläggav J.Lundin » 14 september 2013, 12:42

Statusen är den att jag försöker få ihop den igen. Idén om att utöka antalet växlar finns kvar, det blir troligtvis någon form av dragkilsväxellåda, det är enklast att få till. Så just nu är jag på jakt efter en handväxlad Flinta motor med 3 växlar att utgå ifrån. Jag lyckades hitta en bättre vevstake från en Honda som passar måttmässigt om man tar upp hålet något för storändans lagertapp. Det krävs ju att man har bättre lagring om man ska få bitarna att hålla någon längre tid

Jag var på Malmby och såg det senaste racet med moppar, fan vad dom gick. Det var rent ut sagt chockerande, visserligen var merparten på mer än 50cc, men ändå... :shock: Så det har blivit en nytändning i projektet, nu ska den bara ihop igen. :biggrin:
J.Lundin

Inläggav J.Lundin » 1 oktober 2013, 17:14

I helgen plockade jag av cylindern på Flinta motorn och putsade till den lite. Som synes så finns det inte mycket material kvar att fila i utan att det går hål.... :biggrin:

Bild
Här ser man spår i stolpen efter originalets insugshål på 8 mm... :laugh:

Bild
Det här utblåset filades fram 1975 och var brutal på den tiden

Bild
Här får man en uppfattning om hur mycket det är kvar av den tillgängliga cylinderarean. Jag fick givetvis flytta på bägge kolvringsöppningarna som nu sitter diagonalt mot varandra

Bild
Funderar nu på om jag skall drista mig till att konvertera cylindern till reed, i så fall blir det två vinklade kanaler från insugets överkant.... :biggrin: En god idé är nog att ultraljudstesta godset innan så att man vet att det finns något att fila i

Bild
Å så finns det folk som påstår att det är svårt att trimma Husqvarna Flintamotorer, märkligt..... :laugh:
J.Lundin

Inläggav Käärme » 4 oktober 2013, 08:08

Det är skillnad på folk och folk. För oss vanliga dödliga så är det en prestation att få ihop en standard puffra :mrgreen:

Det du håller på med är överkursens överkurs.

Juha
H1-E 1974 .|:
H1 1970 .|:
H1RR .|:
Käärme

Inläggav J.Lundin » 4 oktober 2013, 16:49

Jag får väl rodna lite klädsamt :oops: inför denna kommentar.. :biggrin:
J.Lundin

Inläggav h2b » 4 oktober 2013, 21:39

Imponerande!! Hoppas du får liv i den igen. Vad använder du för portnings utrustning? Antar att det inte är en dremel iaf.... :laugh:
H2B
h2b

Inläggav J.Lundin » 5 oktober 2013, 11:20

Cylindern gjordes i ordning 1975....!!!! så Dremel var knappast ens på tankestadiet :biggrin: Jag hade tillgång till min dåvarande jobbarpolares hembyggda slipmaskin bestående av en tyristorstyrd dammsugarmotor med böjlig axel och sliphandtag från dåtidens Forsbergs dental. Det var med andra ord ett litet vinklat handtag som dåtidens tandläkare använde. Till detta handtag använde man små roterande slipstift med axel på runt 2 mm, precis samma saker som ens tandläkare plågade en med. :laugh: Ni skulle bara veta vilka hemskheter det fanns att köpa till dessa handtag.... :laugh:

Själv tillhör jag dom som fnyst åt Dremel, men nu har dom kommit med en utrustning som faktiskt fungerar för portningsjobb, en sats med böjlig axel som heter 3000-25. För 799:- på Jula så får man en sliputrustning som man kan komma åt portarna något så när. Ett vinklat handtag är bättre men betydligt svårare att hantera, det är lätt att det hugger och börjar studsa runt då man använder denna typ av handtag.
Bild
Här är de portningsverktyg som jag använder till Kawa cylindrar, det vinklade handtaget ligger idag på runt 4000:- till detta ska man sedan ha någon typ av hängmotor, som man antingen köper rakt över disk för en fet penning eller bygger själv genom att slakta en dammsugare. Den böjliga axel till dessa handtag kostar flera tusen idag. Ska man ha en proffsig utrustning motsvarande Dremels nya så får man räkna med 8-10.000:- i dag, kanske mer. Handtaget och övriga delar hittar man hos Normek.
J.Lundin

Inläggav h2b » 5 oktober 2013, 14:46

Hehe menade såklart vilka grejor du använder idag, men tack för historielektionen, mycket intressant!
Verkar vara riktiga proffsmaskiner du har. Själv beställde jag detta kit nyligen, ska vara hyfsade prylar vad jag läst iaf..?
Så jag tänkte ge mig på snöskoter cylndrarna vad det lider, en trippel såklart.. :wink: (yamma srx700-00)

http://www.ccspecialtytool.com/porting- ... -10-cc-kit
H2B
h2b

Inläggav J.Lundin » 6 oktober 2013, 11:15

Den där slipmaskin satsen såg ju bra ut, men att sticka in vinkelhandtaget som man gjorde på bilden vete tusan om jag skulle våga göra. Du kommer att märka hur svårt det är att hantera detta handtag, minsta lilla felaktig vinkel eller rörelse kan få det att börja studsa runt och då vill man kunna få ut det direkt.. :biggrin:

Det värsta med att porta tripplar är då man är klar med första cylindern så har man två till som skall se exakt likadana ut... :laugh: Bra priser på roterande filar hittar du hos FERD på Lidingö eller McMaster-Carr i USA, Biltema har också börjat sälja billiga hårdmetallfilar, kvalitén på dessa vet jag ej ännu, har inte provat. Många billiga filar brukar vara lödda, med hårdmetall huvud och ett billigare skaft. Där kan det hända att bitarna separerar om man har otur, lödningen håller helt enkelt inte för belastningen, har varit med om det.

Roterande filar kan man aldrig få för mycket av, helst ska man ha alla varianter som det bara går att få tag i och ännu fler om det går.... :laugh:
J.Lundin

Inläggav h2b » 6 oktober 2013, 17:35

Man skulle blivit tandläkare istället kanske, då har nog portingen gått lekande lätt.. :laugh: Ja inte lätt att få 3 cyl.
exakt likadana men jag har iaf. skaffat portmallar till skotercyllarna. Så det borde gå att få till om man tar det
lugnt och fint.. h2'n är ju steg2 vässad av ebos och det ser ju grymt bra ut, måste ligga bra med timmar bakom det
jobbet? Hittade en std. -72 överdel som jag åkt med i sommar iom. att den knappt var körbar som vässad med dom
gamla "skinnypipesen" (fbg.) Men trimmet ska på igen så fort jag fått klart mina hemsnickrade "fatpipes" :laugh:

Tack för tips om roterande filar, ska genast kollas :wink: Vi får väl dra igång en trimmartråd vad det lider, man ä ju
lika barnsligt förtjust i trimning nu som när man åkte "flaka" med Zundapp motor haha
H2B
h2b

Inläggav J.Lundin » 20 oktober 2013, 13:17

Rev isär Husqvarna motorn för att se varför jag skrinlade växellådsmodifieringen för 38 år sedan.... :biggrin:

Bild

Det här är vad man har att jobba med, det går att få plats med 5 drev, tillgänglig axelbredd är 51mm. Axelavståndet är 38,5mm, kuggmodulen är skitskum då som nu. Den är någonting mellan DP 15 och 1,5 MOD. Det blir till att köpa drevämnen från HPC gears i England. Stämmer inte axelavståndet med dom drev jag köper så är det bara att flytta lagerläget på utgående axel genom att svetsa i på ena sidan på lagerläget och sedan flytta centrumlinjen till dit man vill ha den, svårare än så är det inte... :biggrin: Med tanke på hur klena lager det är så kanske man också ska passa på att byta upp sig på grövre, Man åker ju på att göra 2 nya axlar för dreven hur som haver.

Med lite mer resurser i ryggen så ska det bli kul att se om en modifiering kan lyckas denna gång... :wink:
J.Lundin

Inläggav h2b » 20 oktober 2013, 18:45

Du ger inte upp i första taget, tvivlar heller inte på att du får ihop det där :shock:
Keep us posted! :wink:
H2B
h2b

Inläggav Käärme » 21 oktober 2013, 08:04

Håller med om att allt ser mycket skumt ut :shock: :shock: :shock:
Även texten är lite för skum för mig :shock: :shock:

Juha :mrgreen:
H1-E 1974 .|:
H1 1970 .|:
H1RR .|:
Käärme

Inläggav J.Lundin » 21 oktober 2013, 08:22

Det här handlar om ett litet "skrivbords" projekt som jag tänkt roa mig med framöver. Det är ju inga större kostnader involverade och det är tillräckligt tekniskt intressant att försöka lösa. Man måste ju ha flera roliga projekt att grubbla på för att hjärnan inte ska förtvina. Att få dit fler växlar är nog ingen match, däremot att få till mekanismen för att mata i och ur växlarna, det är något att bita i.... :wink:
J.Lundin

Inläggav J.Lundin_ » 29 augusti 2017, 15:03

Efter att ha grunnat på växellåds projektet under snart 4 års tid så var det dags att skrida till verket. En hel del tid har ägnats åt att i tankarna få till en fungerande växelmekanism. Många olika designer har gåtts igenom för att sedan förkastas, del beroende på utrymmesbrist eller alltför komplicerade. Till slut hittade jag en enkel lösning som Sachs själva använder,. vilket också gör att man kan stjäla en del av dessa bitar som sedan modifieras.
Bild
Bilden visar ett utkast till hur mekanismen kommer att placeras på Husqvarnas växelkåpa. Eftersom originalet ser ut som en schweizerost då man fräser bort allt som är i vägen så kommer jag att gjuta upp en helt ny kåpa framöver som har alla nödvändiga fästen. Kåpan på bilden är rejält uppsvetsad och planfräst på bägge sidor.

Bild
Här ser man de olika axlarna som skall kopieras. Till vänster själva dragkilsaxeln, i mitten kopplingsaxeln till en 3-växlad fot, till höger "Kopplingsaxel" till en "enpetare" som Husqvarna gjort.
Dragkilsaxeln har en ikrymt lagertapp vilket jag designar om, går här upp i diameter från 10 till 15 alt 17mm, samt byter upp mig på större passande lager i motorblocket
Kopplingsaxeln i mitten kopieras och modifieras så att man krymper på 4st drev, det 5:e blir fast och kipphyvlas fram.
Kopplingsaxeln till höger kopieras på samma sätt men hålborras så att jag kan sätta ett luftkylt kopplingspaket utanpå motorn, är det race så är det race och då ska man dra allt till absurdum... :biggrin:

Bild
Här ser man hur den nya dragkilsaxeln kommer att se ut, den nu grövre lagertappen är ihålig till skillnad mot originalets klena axel. Jag har också gått från originalets 26 mm s ytterdiameter ner till 23mm, därmed får man plats med fler växlar och bättre utväxlingar. Eftersom alla axlar ska sätthärdas så är alla funktionsytor något större, dom ska ju slipas in till rätt mått. Det som återstår på dessa axlar är fräsning av spåret för själva dragkilen samt fräsning av nyckelgreppet till kedjedrevet.... så än kan allt gå åt helv... :biggrin:

Bild
Äntligen klar med alla tilltänkta axlar, det som har varit värst att göra är svarvningen av gängorna, M14x1, M12x1
samt M10x1. Man ska ha väldigt klart för sig att en M14 x1 gänga inte har YD på 14mm utan runt 13,75mm och samma sak har det varit för de övriga gängorna. Så en väldans massa tid har ägnats åt att få varje gänga att passa perfekt mot respektive mutter... :P

Nästa steg förutom att hyvla fram kugg på varje kopplingsaxel är att ta fram nya drev. Det ska ju fram 9st olika drev och här har man gått från klarhet till klarhet. Det där med kugg är väldigt speciellt, följer man rekommenderade diametrar i tabeller så inser man snart att dessa inte stämmer med verkligheten. Det var därför jag inte fick ihop det för många år sedan då jag först var på projektet. Kuggen har visserligen modul 1,5 och axlarna ett C-C värde på 38,5 mm, men sedan blir det väldigt konstigt. Man kan tydligen välja "vilken" ytterdiameter man vill ha till ett visst kuggantal, det handlar bara om att få till kuggflankspelet mellan dreven som ska gå mot varandra. I Husqvarna motorns fall så har konstruktören blandat och gett, ibland är respektive drev för stort eller för litet enligt tabellerna. Detta kan få väldigt lustiga följder då man leker runt med samma kuggmodul men med olika kuggflankspel. På de framsvarvade kopplingsaxlarna kan jag exempelvis välja att ha 10 eller 11 kugg på samma YD, vad sägs om detta... :!: Det är sådant som garanterat ger en huvudbry då man håller på... :biggrin:
Bild

Svarvade ämnen till blivande drev, ämnena kugg fräses och kapas sedan som limpskivor i rätt tjocklek. Ämnena skall dock först dragbrotschas i centrum så att ett kors för dragkilen skapas, det är nog den dyraste operationen i projektet eftersom den måste lämnas bort till en firma som har rätt utrustning.
J.Lundin_

Inläggav J.Lundin_ » 7 oktober 2017, 12:14

Efter att ha vänt och vridit på alla möjliga utväxlingskombinationer samt vad som verkar vettigt med tanke på hur stort varvtalsområde motorn antas få så fastställdes följande utväxlingar:

1an: 3,54:1 alt 3,63:1 alt 3,90:1 alt 4,00:1, det är dom varianter jag kan ha på denna växel med dom drev jag tar fram
2an: 2,12:1
3an: 1,63:1
4an: 1,31:1
5an: 1,12:1

Via noggrann motor simulering kan man sedan roa sig med att se hur mycket varvtalet faller mellan varje växel och om motor då har förmåga att snabbt återhämta sig. Men det blir en senare fråga, då handlar det om att få till rätt tidsarea på alla portar samt en bra pipa som ger brett register.. :wink: Tanken är ju att det i slutändan ska hamna en nydesignad vattenkyld cylinder på motorn.. :biggrin:
J.Lundin_

FöregåendeNästa

Återvänd till Skriv om allt som inte har med teknik men kawasakihojar att göra